Pietendebat dwingt Fokke en Sukke tot twee covers
- 8 nov 2016 @ 00:21
- Jeroen Mirck
Het debat over Zwarte Piet laat ook zijn sporen na in het boekenvak. Het nieuwste boek van Fokke & Sukke is volgens de auteurs ‘Pietneutraal’, met twee verschillende covers: de ene met Zwarte Piet en de andere met Roetveegpiet. 'We willen niemand voor het hoofd stoten.'
De jaarlijkse uitgave ‘Het afzien van 2016’ verschijnt vanaf donderdag in twee edities. De helft van de eerste druk is 'zwart', de andere helft van de covers bevat een Roetveegpiet.
‘De ontwikkelingen op Pietgebied lijken onomkeerbaar', zegt tekenaar Jean-Marc van Tol, die tevens uitgever is van de boeken van Fokke & Sukke. 'We vermoeden dat de traditionele Zwarte Piet de komende jaren nooit meer op de voorkant van een jaaroverzicht zal kunnen prijken. Of de ‘assistent met een migratieachtergrond’ voortaan zal worden voorzien van roet of een vrolijk kleurtje, valt nu nog niet te zeggen. Daarvoor bevinden we ons momenteel teveel in een transitiefase. Bovendien is het altijd moeilijk om terug te blikken terwijl je midden in een revolutie zit; vandaar de twee covers.’
Co-auteur Bastiaan Geleijnse: ‘We willen met onze cartoons vooral niemand voor het hoofd stoten, dus we hebben besloten om de keuze aan de lezers te laten. De boekjes met de twee verschillende voorkanten liggen lukraak door het land verspreid bij alle boekwinkels. Als je een Pietmensch bent, kies je voor de traditionele Piet; zo niet, dan kun je een ‘Afzien’ kopen met een Roetveegpiet erop. We zouden het heel jammer vinden als mensen ons boekje niet zouden kopen of cadeau willen geven, vanwege een al dan niet aanstootgevende afbeelding op de voorkant.’
De derde co-auteur John Reid (tevens Rijdende Rechter) beraadt zich nog op de kwestie en doet later uitspraak. De MarketingTribune-redactie moest trouwens veel moeite doen om verschil te zien tussen beide covers. (JM)
‘Fokke & Sukke: Het afzien van 2016’ bevat de beste cartoons van het afgelopen jaar en verschijnt op 10 november. Het boek kost € 9,95, zwart of niet.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- uitgever
- Roetveegpiet
- Fokke
- Sinterklaas
- zwart
- Sukke
- Catullus
- Zwarte Piet
- Pietendebat
- boek
- cover
- racisme
- discriminatie
- Het afzien van 2016
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing