Stefan Bothoff (OMG): 'Focus op creatieve media-ideeën met effectiviteit als basisvoorwaarde'

 Stefan Bothoff (OMG): 'Focus op creatieve media-ideeën met effectiviteit als basisvoorwaarde'
  • Media
  • 23 nov 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewAwards

Stefan Bothoff is social consultant bij Omnicom Media Group. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2017. Wij spreken hem.

Dag Stefan, kun je Omnicom Media Group introduceren?

De mediatak van Omnicom Group, het tweede bureaunetwerk wereldwijd. Met mediabureaus OMD en PHD helpen we adverteerders als Ziggo, PepsiCo, McDonald’s en Renault. Dit doen we met honderdzeventig mensen waaronder een sterke programmatic afdeling, data en tech-label Annalect, branded content label FUSE en de leukste Social afdeling van Nederland!

In het veranderende communicatielandschap wil Omnicom de rol en inrichting van het mediabureau herdefiniëren. Met flexibele teams van specialisten die adverteerders helpen om elke dag de meest effectieve verbinding met hun doelgroepen te maken.

Waaruit bestaat jouw werk bij Omnicom Media Group?

Ik probeer alle ontwikkelingen in de social space te filteren voor de klant. Kan adverteren op Snapchat al? Hoe zetten we influencer marketing in met een goede match, hoe komt het merk er in naar voren en hoe meten we of het de investering waard is? Hoe vertalen we een TVC door voor een grote campagne op Twitter? Het liefst media-ideeën met effectiviteit als basisvoorwaarde en dan zo creatief mogelijk. Dat laatste komt waarschijnlijk doordat ik hiervoor bij een reclamebureau werkte.

In mei won je de YIM Cannes Lions competitie Nederland. Vertel alles!

Ik bezoek zoveel mogelijk evenementen zoals die van RA*W en Young in Media, gericht op leren en ontwikkelen. Zo pitchte ik met mijn collega Jorrit van Rooij een media-oplossing voor een probleem van het KWF, bij een YIM competitie. De jury vond ons idee het best en wij mochten de Nederlandse eer verdedigen bij de Young Lions Competition op het Cannes Lions festival!

Het reclamefestival Cannes Lions was een enorm indrukwekkende ervaring voor een jonge media-jongen als ik. Jammer dat Cannes voornamelijk bezocht wordt door bureaudirecteuren en seniors. Elke Nederlandse reclamebaas zou verplicht een junior mee moeten nemen. Zo investeer je in de toekomst van onze branche. De competitie hebben we overigens verloren van twee giechelige Chinese meisjes die een briljant idee hadden om kinderarbeid om te draaien om een educatie-probleem op te lossen. Ik had graag willen winnen, maar ben vooral blij dat ik reclame en media op wereldniveau van dichtbij heb gezien.

Je gaat Omnicom Media Group verlaten. Waarom ga je weg en wat ga je doen?

Ik word Social Media Manager in een nieuw team bij Ziggo. Vanuit Omnicom was ik vanaf het begin betrokken bij het nieuwe Brand Publishing team, Ziggo´s invulling van content marketing. Nu advertising als marketingstrategie steeds minder relevant wordt, worden andere manieren om je merkwaarden over te brengen belangrijker, zoals content marketing. Ik denk dat Ziggo het goed heeft bekeken met hun sterke assets in muziek, sport en films en series. Toen er een vaste mediarol in dit team kwam, heb ik besloten het avontuur aan te gaan.

Bij Omnicom Media Group had ik eigenlijk nog lang niet weg gewild. Gelukkig blijf ik in mijn nieuwe rol in contact met mijn huidige collega´s. Hopelijk kan ik de band tussen Ziggo en het mediabureau versterken. Hoe sterker de relatie tussen de bureaus en adverteerder, hoe beter het werk dat we maken. Ik hoop dan ook dat ik het straks keihard terugkrijg van mijn huidige collega´s als ik een slechte briefing schrijf.

Wat zijn jouw ambities?

Om mezelf altijd te blijven ontwikkelen om mijn werk zo goed als mogelijk te doen. Zo ga ik begin volgend jaar een cursus Growth Hacking doen. Een nieuwe stroming in marketing gericht op het zo snel mogelijk laten groeien van een bedrijf door snel te experimenteren met verschillende marketingmethoden en je product door te blijven ontwikkelen. Super interessant.

Wat is het laatste nieuws?

AT&T dat Time Warner koopt. Grenzeloze mogelijkheden met distributie van content. Met zo´n schaalgrootte kun je echt een hele markt veranderen. Stel je voor dat het moederbedrijf van Ziggo, Walt Disney Company zou overnemen (of andersom). Supertof om in deze opwindende tijden in de media te werken.

www.omnicommediagroup.nl

Een overzicht van alle genomineerden voor MediaBelofte 2017 staat hier

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken