Vinex lanceert Nobo-maatstaf voor digitaal bereiksonderzoek

Vinex lanceert Nobo-maatstaf voor digitaal bereiksonderzoek
  • Media
  • 1 nov 2016 @ 13:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaOnderzoekDigitaalBereik

De Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) hebben op 1 november de nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek gelanceerd. Deze nieuwe currency, genaamd Nobo (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) moet betrouwbare en gedetailleerde data voor de online display-markt gaan leveren. Binnen Nobo wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag op alle platformen te rapporteren, zowel cross-device als op detailniveau. Exclusief op MarketingTribune: de allereerste Nobo-meting.

De eerste toplijsten (zie onderaan dit bericht) laten de grootste online spelers in Nederland zien. Onder de Nederlandse merken zijn Marktplaats, Nu.nl en Buienrader het grootst. Ook nieuwsmerken als RTL Nieuws, NOS, AD en Telegraaf zijn in de toplijst te vinden. In rankings van specifieke doelgroepen gaan andere mediamerken aan kop.

Lange aanloop voor Nobo

Na jarenlang getouwtrek en overleg is Nobo er nu eindelijk. Deze meetstandaard is geïnitieerd door twintig grote mediabedrijven. Vinex introduceert met Nobo een onderzoeksopzet die naar eigen zeggen 'op alle fronten uniek is in de wereld'. Bijzonder is dat Nobo de bereiksmeting combineert met tellingen van het gehele internetverkeer (censusdata). Het panel is leidend bij het bepalen van bezoekersprofielen en bereik. De koppeling naar censusdata zorgt ervoor dat de surf-volumes in Nobo in lijn zijn met het werkelijke internetverkeer. Die aansluiting moet de acceptatie en bruikbaarheid in de markt vergroten.

Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft een onderzoekspanel ingericht dat een getrouwe afspiegeling dient te zijn van de Nederlandse bevolking. Door uit te gaan van huishoudens komen alle gangbare doelgroepen en devices in beeld. Ook jongeren, doorgaans een moeilijke groep voor online onderzoek, zijn door deze aanpak in ruim voldoende mate vertegenwoordigd.

Participerende online media zijn voor dit onderzoek voorzien van een tag. Om ook aan te sluiten op de behoefte van 'global players' als Facebook is er in Nobo een extra module ingebouwd die niet-getagde sites kan rapporteren.

Samenwerking met SKO en NOM

Bijzonder in het immer versnipperde mediawereldje is de samenwerking met SKO. Het panel wordt door Vinex samen met deze organisatie beheerd en tevens benut voor rapportages over het gebruik van online-video. Ook print-currency NOM is betrokken bij de nieuwe opzet. Deze organisatie kan het digitale bereik voor dagblad- en magazinemerken uit Nobo destilleren.

Bas de Vos, interim-directeur van Nobo: 'Het is een enorme prestatie van de online media-industrie dat we nu betrouwbare bereiksdata aan de markt kunnen leveren. De hybride onderzoeksopzet vraagt om fikse inspanningen van de deelnemende publishers zelf en van het data-science team van onderzoeksbureau Kantar TNS in het bijzonder. Maar daardoor hebben we nu wel actuele en robuuste bereikscijfers die vanaf vandaag de online planning-currency in ons land kunnen gaan vormen.'

Hoewel het onderzoek in eerste instantie door uitgevers is gelanceerd, zijn de adverteerders niet ontevreden met de totstandkoming van Nobo. Hanne Alblas, mediaspecialist van BVA: 'Marktgedragen planningsdata is voor adverteerders belangrijk als opmaat voor campagnemetingen. De samenwerking met SKO en NOM maakt het onderzoek nog interessanter.'

Wie zitten er in Vinex?

Vinex staat voor de Verenigde Internet Exploitanten, de stichting met als enig doel een breed geaccepteerd online bereiksonderzoek uit te laten voeren. Nadat het vorige bereiksonderzoek DDMM eind 2014 gestaakt werd (het mobiele internet-verkeer via iOS was incompleet) hebben de vijf grootste mediabedrijven hun krachten gebundeld om een nieuw onderzoek op te zetten, dat al het relevante internetverkeer rapporteert, zowel de vaste pc als de mobiele devices, inclusief apps.

Het aantal deelnemde bedrijven is inmiddels opgelopen tot twintig. Momenteel worden er gesprekken gevoerd met diverse andere geïnteresseerden.

Hieronder de allereerste Nobo-meting, over de maand oktober 2016:

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken