'Nederlanders kijken steeds minder televisie'
- Media
- 29 dec 2016 @ 10:29
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaDigitaalOnderzoekTelevisie
- 29 dec 2016 @ 10:29
- Redactie Media
Nederlanders kijken steeds minder naar de televisie, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Telecompaper. In 2016 hebben we in totaal 4% minder lang voor de buis gezeten dan een jaar eerder. Dat is opvallend, want de kijkduur naar Nederlandse tv-zenders is jarenlang ongeveer stabiel gebleven.
On-demand kijken heeft het afgelopen jaar veel aan populariteit heeft gewonnen. 'Je ziet gewoon dat televisie steeds vaker geconsumeerd wordt via de smartphone of een tablet’, zegt econoom Sonny Duijn van ABN Amro tegen BNR. Toch loopt Nederland nog niet voorop als het gaat om het online televisie kunnen kijken.
In de VS kiezen steeds meer consumenten voor alleen een internetverbinding omdat ze alles on-demand kunnen kijken. 'De boosdoener hier is het tablet', aldus financieel analist Tim Poulus van Telecompaper. 'Voor een aanbieder van TV zoals Ziggo of KPN zal het tot op zekere hoogte een zorg zijn op welk scherm je het kijkt, als je maar abonnee bent. Maar het is in ieder geval opvallend dat mensen minder in de woonkamer zitten te kijken.'
Experts verwachten dat in de komende jaren steeds meer mensen on-demand televisie zullen gaan kijken en dat omroepen en zenders mee zullen moeten gaan met die trend. Duijn: ‘Het is een serieuze uitdaging en je moet blijven proberen om de consument vast te houden met hoogwaardige mediacontent.’
Halverwege december kwam het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) met vergelijkbare conclusies.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing