[Interview] Arthur Hoogendijk over online radio advertising

[Interview] Arthur Hoogendijk over online radio advertising
  • Media
  • 20 jan 2017 @ 12:49
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewAutomated tradingRadio

Online radio advertising heeft een goed jaar achter de rug. The Media Exchange zag omzet en aantal adverteerders verdubbelden in 2016. Wij spreken CEO Arthur Hoogendijk.

Dag Arthur, kun jij The Media Exchange introduceren?

Zeker! The Media Exchange is het enige onafhankelijke trading platform in Nederland voor online radiozenders.

Online radio in Nederland, over wat voor zenders hebben we het dan? En wat is het bereik?

Er zijn op dit moment ruim 60 Online themastations bij ons aangesloten van onder meer Talpa Radio (538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Qmusic, Radiocorp (100%NL en SLAM!). Deze stations hebben een netto maandbereik van 3,6 miljoen personen van 18+ ) en is groeiende (Bron: MeMo2, december 2015).

Wat is het profiel van de online radioluisteraar?

De online radioluisteraar is meer dan gemiddeld jong (20-34 jaar), hoger opgeleid en zijn non- of ‘light users’ van de reguliere offline zenders.

Wat zijn de voordelen van online radio advertising ten opzichte van reguliere radio advertising?

Er zijn vier belangrijke voordelen; Betere reclame effecten met de combinatie van on- én offline radioinzet; Mogelijkheid om te kunnen retargeten met display; Analyseren van welke radiozender je website bezoeker afkomstig is; Toegevoegd bereik onder non- of light users van de reguliere offline zender.

The Media Exchange wordt vertegenwoordigd door radio sales house OMS, hoe ziet de samenwerking eruit?

De verdeling is heel simpel, The Media Exchange doet nu de back office sales en we trekken gezamenlijk op in de front office sales.

Omzet in online radio advertising bij The Media Exchange is verdubbeld in 2016. Over hoeveel geld hebben het en welk deel maakt dat uit van de totale radio-advertising omzet?

Het gaat hier om omzet tussen de één en twee miljoen euro. Deze staat nog los van de bestedingen op de muziekstreamingdiensten zoals Spotify. Mijn inschatting is dat het totaal aan onlie audio reclame in Nederland tussen de 2- en 4 procent is van de totale radiobestingen ligt. Interessanter is om te zien dat circa 30 procent van onze omzet uit digitale mediabestedingen afkomstig is.

Het gaat om 160 adverteerders, wat voor soort partijen zijn dat?

Het gaat om adverteerders uit alle denkbare branches, van telecom tot finance en van de grote webshops tot en met retail, eigenlijk alle innovatieve A-merken.

Hoe ver zijn we op weg naar addressable radio?

Ver. Met een aantal kleine stations is dit technisch mogelijk. Nu is het wachten tot de grote stationsklaar zijn met technische aanpassingen waar ze, as we speak, aan werken.

Hoe ziet de toekomst van automated trading eruit?

De rol van data neemt alleen maar verder toe, waarbij de koppeling tussen de CRM systemen en inkoop van media centraal staat. Programmatic marketing zal bij alle mediumtypes in belang alleen maar verder toenemen.

Welke rol gaat automated trading spelen binnen radio en online radio advertising?

Door het online karakter van online radio en de grote vergelijkbaarheid ervan met online video en online display, zal automated trading als eerste massa krijgen bij digitale radio en het digitale deel van FM - de luisteraars die de FM stations streaming beluisteren. We verwachten zeker dat FM radio daar snel op zal volgen omdat het daar ook meerwaarde heeft. Onze technologie kan dit al, het wachten is op het moment dat de markt dit ook wil.

Wat zijn jouw verwachtingen voor wat betreft omzet en aantal online radio adverteerders voor 2017?

Door de verschillende onderzoeken die Spotify en The Media Exchange/OMS hebben gedaan,  zitten we op het tipping point dat online audio standaard onderdeel uitmaakt van de mediaplannen. Onze verwachting is dan ook dat het aantal adverteerders en daarmee de omzet in 2017 wederom fors zal stijgen. Zeker als de online audio partijen in staat zijn om tot een onafhankelijk bereiksonderzoek te komen, waarmee het toegevoegd bereik wordt aangetoond.

Wat is het laatste nieuws?

Dat naast alle commerciele zenders nu ook de NPO/STER serieuze interesse heeft om haar online radio aanbod naar de markt te brengen.

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken