Blendle lanceert gecureerde premium-dienst

Blendle lanceert gecureerde premium-dienst
  • Media
  • 12 jan 2017 @ 00:59
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentVerdienmodellenJournalistiekMediaUitgeefstrategie

Blendle komt met iets nieuws. Vandaag lanceert de startup een speciale dienst, Blendle Premium. Voor een vast bedrag per maand krijgen gebruikers 'het beste uit alle kranten en tijdschriften voor jou geselecteerd'. Mede-oprichter Alexander Klöpping spreekt over 'de grootste vernieuwing van Blendle sinds we begonnen in 2014. Vanaf nu heb je Spotify voor muziek, Netflix voor video... en Blendle voor artikelen.'

Zelf spreekt Blendle over een lanceermoment 'waar het afgelopen jaar in het geheim naar toe is gewerkt'. Daar valt wel wat op af te dingen, want in augustus 2016 kondigde het bedrijf al een Premium Feed aan, waarna Tweakers in december meldde dat er volop met deze nieuwe dienst werd geëxperimenteerd. Bovendien staat bij alle techjournalisten van Nederland sinds vorige week de donderdagavond in hun agenda vanwege een feestje met 'iets moois en nieuws en spannends'. De verrassing is hooguit dat Blendle het nieuws al ruim voor het eigen lanceringsfeest naar buiten brengt. 

'We lanceren Blendle Premium op een belangrijk moment in de journalistiek', schrijft Alexander Klöpping in een lanceringsblog op Medium.com. 'Ik maak me grote zorgen. In een tijd waarin Donald Trump met een minuscuul verschil in stemmen president van Amerika kan worden, het klimaat op hoog tempo verandert en de angst voor aanslagen groter en groter wordt, worden we overspoeld door nepnieuws, filterbubbels en clickbait.'

'Facebook overspoelt ons met meuk'

De grote schuldige volgens 'De Klöp': Facebook. 'Medewerkers van Facebook vinden een kattenvideo van Buzzfeed even belangrijk als een reconstructie van The New York Times waarin wordt uitgelegd hoe Rusland de Amerikaanse verkiezingen gehackt heeft. Ik vind dat onvoorstelbaar. En het maakt me angstig, hoe weinig serieus Facebook haar rol in de maatschappij neemt. Facebook is inmiddels namelijk een van de belangrijkste nieuwsbronnen geworden voor jonge mensen. En het is ons gaan overspoelen met meuk. Ik ben er klaar mee.'

Dus gaat Blendle het anders doen. Lastig zat, want vel (jonge) lezers slaan geen krant meer open, maar zitten 'hersenloos te scrollen door de NU.nl-app'. Klöpping: 'Ik neem een abonnement op Spotify en Netflix, maar niet op een krant of tijdschrift. En met mij zo’n beetje iedereen onder de 35.'

Hoe kan het nou, zo vraagt Klöpping zich af, dat een hele generatie er niet over piekert om een abonnement te nemen op een krant of een tijdschrift, maar wél betaalt voor Spotify en Netflix? 'Dat komt volgens mij omdat die diensten extreem verslavend zijn. Het zijn heerlijke apps, met prachtige interfaces. En ze tonen je alleen dingen die heel relevant voor je zijn. We proberen bij Blendle de beste lessen te leren van Spotify en Netflix, maar ook van Snapchat en Instagram, om journalistiek net zo relevant te maken. Het afgelopen jaar hebben 75 mensen gewerkt aan een site en app die exact dat doen.'

Hoe werkt Blendle Premium precies?

Met Blendle Premium krijgen gebruikers voor een vast bedrag per maand dagelijks toegang tot 'de 20 leukste, belangrijkste, grappigste en interessantste stukken uit 120 kranten en tijdschriften'. De eigen redactie maakt ('cureert') die selectie. 'Daarnaast werkt ons data-team aan een algoritme dat jou continu probeert te verrassen', aldus Klöpping. 'Misschien ben je bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in artikelen over duurzaamheid en zou je nooit de VPRO Gids lezen, maar kunnen we je toch boeien met een artikel uit dat blad onder de kop: “Je huis volstouwen met prullaria van de Action. Dit zijn de gevolgen.” Dit specifieke artikel haalde een paar dagen geleden een Blendle-hartjes-record.'

Blendle Premium toont 'alleen het allerbeste uit alle bladen en kranten van Nederland en maakt het net zo goedkoop als Spotify en Netflix', aldus Blendle. Op social media klinkt wel direct kritiek op deze claim. Zo gaat de vergelijking met Spotify mank, omdat gebruikers daar nooit slechts toegang krijgen tot een kleine selectie van alle beschikbare muziek. 

Klöpping blijft desalniettemin superenthousiast. Hij bepleit het belang van betalen voor kwaliteitsjournalistiek (terecht punt) en kondigt meer ontwikkelingen aan. 'In 2017 blijven we hard doorwerken om nóg meer mensen elke dag te laten genieten van het beste dat de Nederlandse journalistiek te bieden heeft. Blendle Premium is een grote stap, maar we gaan het dit jaar nog veel leuker maken.' 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken