Dafne Schippers wint Vrouw in de Media Award

Dafne Schippers wint Vrouw in de Media Award
  • Media
  • 25 jan 2017 @ 10:01
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieAwardsMediaPR

Atlete Dafne Schippers, wereldkampioen op de 200 meter sprint, heeft de Vrouw in de Media Award 2016 gewonnen. Oprichter van de stichting StopLoverboysNU, Anita de Wit, is winnaar van de You Go Girl Award 2016. De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hun vaker dat podium te bieden.

Na bekendmaking van de nominaties hebben in totaal 18.629 mensen gestemd. Dafne Schippers kreeg van de landelijke nominaties voor de Vrouw in de Media Award 24% van de stemmen voor de deskundige die zich het best in de media heeft geprofileerd. Nederland ziet haar als de meest aansprekende vrouwelijke sporter, die atletiek weer op de agenda heeft gezet. Iemand die een absolute topprestatie levert en altijd positief omgaat met de media.

Ook Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib en terrorisme-expert Beatrice de Graaf zien Nederlanders als rolmodellen vanwege hun mediaoptredens in 2016. Zij kregen respectievelijk 16% (Arib) en 13% (De Graaf) van de stemmen.

Dafne Schippers is blij met de prijs, zo liet zij vanuit Zuid-Afrika weten: 'Ik ben heel blij met deze prijs. Als ik de vrouwen zie staan in dit rijtje genomineerden maar ook van de eerdere winnaressen, zijn het stuk voor stuk slimme en krachtige vrouwen die echt iets betekenen op hun gebied en dit via de media goed kunnen uitdragen, dus een hele eer dat ik deze prijs dan win. Mooie erkenning!'

You Go Girl Award voor boegbeeld tegen loverboys

Anita de Wit kreeg van de You Go Girl genomineerden 34 procent van de stemmen. Zij geeft met haar stichting voorlichting aan kinderen, die slachtoffer dreigen te worden van loverboys en vangt slachtoffers op. De stemmers roemen haar baanbrekend werk voor jonge meiden en omdat zij al jaren strijd voert voor de slachtoffers en hun een veilige opvangplek biedt.

'Ik ben ontroerd', laat De Wit weten. 'Ik doe dit vooral met mijn gevoel. Ik vind het een belangrijk  onderwerp om een taboe te doorbreken. Het is nog een topje van de ijsberg, als je ziet hoeveel meiden en meldingen wij krijgen over deze problematiek. Een grote eer om deze award in ontvangst te mogen nemen, zeker een kroon op mijn werk.'

De komende tijd gaat Anita zich  vooral richten op voorlichting geven op basisscholen en om aandacht te vragen voor de meerjarige meisjes die als slachtoffer geen kant op kunnen.

Aanwezigheid van vrouwen in de media

De initiatiefnemers zetten zich met de jaarlijkse awards in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders) is 19,5% vrouw (bron: GMMP). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12% van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12% van de genoemde experts vrouw.

Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. En het zijn juist vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen, licht Janneke van Heugten toe, medeorganisator en eigenaar van Mediaplatform Vaker in de Media.

'Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen', aldus Van Heugten. 'Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien.'

Marga Miltenburg van ZijSpreekt benadrukt eveneens het belang van de aanwezigheid van deskundige vrouwen in de media. 'Wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. Door meer zichtbaarheid en hun optredens in de media krijgen vrouwen ook meer invloed op de publieke opinie. Het beeld wordt veelzijdiger. We doen dan ook een beroep op mediamakers om gericht vrouwelijke deskundigen aan het woord te laten.'

Ook een winnares per provincie

Naast de landelijke Vrouw in de Media Award is er dit jaar ook een Vrouw in de Media winnares per provincie gekozen. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media.

Eerder ging de prijs naar Longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).  De You Go Girl Award is voor de vierde keer uitgereikt.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken