Jan de Jong (NOS) wil meer geld voor internet

Jan de Jong (NOS) wil meer geld voor internet
  • Media
  • 11 jan 2017 @ 00:17
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalContentPolitiekTelevisie

NOS-directeur Jan de Jong pleit voor extra investeringen in publieke media. Volgens de Journaal-baas is het van groot belang dat het nieuwe kabinet dat na de verkiezingen van maart aantreedt 'meer dan ooit meebeweegt met de tijd'. Inderdaad was het kabinet Rutte-2 de Nederlandse Publieke Omroep slecht gezind.

De Jong deed zijn uitspraken dinsdag tijdens een persbijeenkomst van zijn omroep. Zijn oproep om meer overheidsgeld sloot naadloos aan op de nieuwjaarsspeech die VPRO-directeur Lennart van der Meulen exact een dag eerder gaf. 

Juist omdat de publieke omroep zich moet blijven ontwikkelen in de digitale wereld, moet een nieuw kabinet volgens beide omroepbazen beleid maken waardoor een sterke onafhankelijke mediasector kan blijven bestaan.

'Vroeger was het zo dat de NOS eigenaar was van zowel eigen platform als content', aldus De Jong. 'Wij zijn de afgelopen jaren van een traditionele mediaorganisatie veranderd in een 24/7 nieuwsorganisatie op alle platformen die deze tijd vraagt: Facebook, YouTube, Snapchat en ook Twitter. Voor ons zit innovatie in de taak in de kortst denkbare periode actief te zijn op een nieuw platform, met alle regels die daarbij gelden.'

Afhankelijk van Facebook

Beperkende factor daarbij is wel dat omroepen afhankelijk worden van deze internationale platforms. 'Facebook is van essentieel belang geworden', zegt De Jong. 'Er keken 500.000 mensen naar de huldiging van Michael van Gerwen, die we live via Facebook streamden. Maar er is richting de toekomst geen enkele garantie dat die mogelijkheden er blijven.' Als voorbeeld noemt De Jong het feit dat Facebook een NOS-bericht met  een beroemde foto uit de Vietnam-oorlog censureerde. 'Dat tornt aan de onafhankelijke verslaggeving die wij nastreven.'

De NOS is volgens De Jong goed op weg (met dit jaar onder meer de introductie van Mashup, een jongerenkanaal op YouTube), maar er valt nog een wereld te winnen. 'We zijn inmiddels aanwezig op alle denkbare platforms, maar we slagen er nog onvoldoende in het op de juiste manier te vermarkten. Being there is not enough. Daarin zijn we op ontdekkingsreis.'

Kabelaars meer laten betalen

De Jong sluit zich aan bij de waarschuwing van VPRO-collega Van der Meulen voor de te grote macht (en inkomsten) van kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns. Over de precieze percentages die deze bedrijven afdragen voor het uitzenden van de content van publieke omroepen doet zowel De Jong net als Van der Meulen geen uitspraken.

Wel zegt de NOS-baas: 'Een gemiddeld kabelabonnement kost 55 euro, het minieme deel dat daarvan wordt afgedragen, staat in geen enkele verhouding.' Die afdracht wordt ongetwijfeld nog onderwerp van politiek debat. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken