Mediahuis en VP Exploitatie stap dichterbij overname TMG
- Media
- 11 jan 2017 @ 09:21
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DagbladenJournalistiekDagbladuitgeversVerkoopMedia
- 11 jan 2017 @ 09:21
- Redactie Media
Mediahuis en VP Exploitatie maken echt werk van de overname van TMG. Ze bevestigen hun voornemen om gezamenlijk een openbaar bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen van de Telegraaf Media Groep. Het voorgenomen bod is onderdeel van een voorstel aan TMG om de ondernemingen van Mediahuis en TMG te combineren.
De plannen om TMG in te lijven lekten uit op 14 december 2016. Mediahuis en VP Exploitatie uitten indertijd het voornemen om gezamenlijk een openbaar bod uit te brengen op alle uitstaande TMG-aandelen met een indicatieve, niet-bindende prijs van € 5,25, afhankelijk van due diligence en onder gebruikelijke voorwaarden. Dit is een premie van 51% op de slotkoers van TMG op de dag voorafgaand aan de eerste aankondiging.
Inmiddels hebben beide aankopende partijen 'onherroepelijke toezeggingen' ontvangen van TMG-aandeelhouders Delta Lloyd en Navitas. Daarbij zou Delta Lloyd een belang van circa 7,3% houden in TMG, terwijl Navitas circa 6,7% behoudt.
VP Exploitatie heeft een belang van 41,3% in TMG, waarmee het percentage gecommitteerde aandelen in totaal momenteel op ruim 55% staat. Daarnaast heeft een aantal aandeelhouders steun uitgesproken voor het voorstel.
'Mediahuis-TMG moet toonaangevend multimediabedrijf worden'
Doel van het voorstel is om met de combinatie Mediahuis-TMG te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf, dat op lange termijn succesvol blijft op de Nederlandse en Belgische markt. Mediahuis en VP Exploitatie zien een sterke strategische logica voor deze voorgenomen krachtenbundeling, die de beste waarborg vormt voor een duurzame toekomst van onafhankelijke journalistiek via eigen redacties en met de verschillende nieuwsmerken van TMG.
VP Exploitatie, dat al een belangrijke aandeelhouder is van TMG, zal bij het slagen van de transactie aandeelhouder worden van de Nederlands-Belgische combinatie.
Het is de intentie van Mediahuis en VP Exploitatie om in goed overleg met de raad van commissarissen en de raad van bestuur van TMG tot een door hen ondersteund bod te komen.
Mediahuis en VP Exploitatie zullen voor 8 maart 2017 een aanvraag tot goedkeuring van het biedingsbericht indienen bij de Autoriteit Financiele Markten (AFM). Gesprekken vinden momenteel plaats. Nadere informatie wordt verstrekt indien daar aanleiding voor is.
Wie zijn de beoogde kopers van TMG?
Mediahuis, een van de leidinggevende mediagroepen in België en Nederland, is uitgever van sterke nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, NRC Handelsblad en nrc.next. Het bedrijf exploiteert belangrijke classifieds-platformen als Jobat, Hebbes, Zimmo en Vroom. Mediahuis verkoopt in zijn huidige samenstelling dagelijks ongeveer 760.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,6 miljoen digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.
VP Exploitatie is een onafhankelijke Nederlandse investerings- en beheermaatschappij van de familie Van Puijenbroek, met investeringen in effecten, deelnemingen, onroerend goed en andere vermogensbestanddelen. De strategie van VP Exploitatie is gericht op het investeren in Nederlandse en Belgische bedrijven, met een focus op waardecreatie op de lange termijn.
Lees ook: Belgische opmars in krantenland
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Mediahuis-TMG
- bod
- mediabedrijf
- media
- uitgever
- kranten
- VP Exploitatie
- Delta Lloyd
- dagbladen
- TMG
- overname
- aandelen
- Navitas
- kopen
- Mediahuis
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing