'Nieuw kabinet moet weer investeren in Publieke Omroep'
- Media
- 10 jan 2017 @ 00:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DigitaalTelevisiePolitiekMedia
- 10 jan 2017 @ 00:47
- Redactie Media
Een nieuw kabinet moet weer gaan investeren in publieke media en een sterke aanwezigheid van serieuze mediaorganisaties online. Met beleid, subsidies en door geld dat in Nederland wordt verdiend aan media ook in Nederland te investeren. Alleen zo kan een sterke onafhankelijke mediasector blijven bestaan die essentieel is voor het functioneren van de democratie. Deze oproep deed VPRO-directeur Lennart van der Meulen maandag tijdens zijn nieuwjaarsspeech.
Volgens Van der Meulen, die zijn speech hield in de voormalige Bijlmerbajes, nu broedplaats Lola Lik, spelen onafhankelijke publieke omroepen een hoofdrol als tegenwicht in de nieuwe mediawereld waarin commercie en politiek informatie sturen en manipuleren en waar democratie, samenleving en rechtsstaat zware klappen te verduren krijgen.
'Publieke online opdracht nodig'
De publieke omroep moet sterk zijn in de complexe online wereld waar de slag om beeldvorming, opinies en standpunten wordt geslagen, stelt Van der Meulen. Daarom moet een nieuw kabinet de publieke omroepen ook opdracht geven online te gaan: 'We moeten daar zijn waar ons publiek zit. Op Facebook en Snapchat, met eigen YouTube-kanalen, op Twitter als het helpt.'
Terwijl de kabinetten Rutte zware bezuinigingen doorvoerden op de publieke omroep verdwijnt geld dat in Nederland verdiend wordt aan media en informatie met bakken naar aandeelhouders over de grens, stelt Van der Meulen. Nederland is een wingewest voor kabelboeren als Ziggo en KPN, sociale media als Facebook, YouTube en Google, commerciële omroepen als RTL en SBS, en een videoboer als Netflix die miljarden verdienen aan andermans content.
'Providers moeten meer geld afdragen'
Kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns moeten volgens de VPRO-directeur een veel groter deel van hun inkomsten investeren in de programma’s en de content waarmee ze hun geld verdienen. 'Ze moeten meer geld afdragen aan rechthebbenden en bijdragen aan mediaproducties. Met als stok achter de deur een bestedingsverplichting voor Nederlands product. In Frankrijk kan dat ook. Ik vind dat politici zich daarvoor hard moeten gaan maken.'
Volgens Van der Meulen moet het nieuwe kabinet aan tafel met de Ziggo’s, de Facebooks en de Google’s, 'met de opdracht om met de Big Media een pact te sluiten en afspraken te maken over transparantie en verantwoording en over investeringen in Nederlandse content, programma’s, makers en journalisten. Met de ambitie om Nederland als kennisland met een florerende creatieve industrie te versterken.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- VPRO
- NPO
- Lola Lik
- kabelaars
- internet
- nieuwjaarsspeech
- Publieke Omroep
- Lennart van der Meulen
- investeren
- televisie
- omroep
- kabinet
- opinie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing