NPO sterkste mediamerk in Merken Top-40
- 30 jan 2017 @ 10:29
- Redactie Media
Met de groei van digitaal zou je misschien verwachten dat traditionele media de Merken Top-40 niet halen, maar het tegendeel is waar. Deze week staan er vier mediamerken in de lijst: NPO, RTL, FOX en Radio 538. Sky Radio en Q-Music stonden eerder wel genoteerd in de Merken Top 40, maar deze week niet. Hoe komt dat?
Draait alles om de bestedingen of is er meer voor nodig om de lijst te halen? Merkwaardering wordt in de lijst alleen meegenomen op basis van de positieve en zeer positieve beoordelingen, voor alle merken in de lijst is dat gemiddeld 21%. De mediamerken doen het iets beter, hun gemiddelde merkwaardering is 23%. Daarbij staat NPO eenzaam aan de top met 34%, gevolgd door Radio 538 met 25%.
RTL en Q-Music zitten op het branchegemiddelde (23%). Sky Radio haalt 21% en FOX ligt hier ver achter, dat komt niet hoger dan 12%.
Mediamerken geen 'big spenders'
Met betrekking tot de uitgaven valt op dat de mediamerken geen 'big spenders' zijn, al lopen de bestedingen wel uiteen. De NPO geeft het minste uit, RTL, Radio 538 en zeker FOX iets meer, maar zij blijven allemaal nog onder het lijstgemiddelde. In de weken dat Sky Radio in de Merken Top 40 heeft gestaan, zat het boven de gemiddelde score op bestedingen. Ook Q-Music geeft meer dan gemiddeld uit, maar ondanks dat halen ze de Top 40 (net) niet.
De merken in de lijst zitten op het gebied van social op een gemiddeld aantal contacten van 10-15 miljoen per week. Hier zijn het RTL, NPO en FOX die er ver boven zitten, hun gemiddelde bereik lag de laatste weken rond de 50 miljoen of hoger. Radio 538 (5 miljoen), Sky Radio (2,5 miljoen) en Q-Music (1 miljoen) komen niet in de buurt.
Merkwaardering versus mediabesteding
Geld is duidelijk niet alles in media, een goede merkwaardering is het belangrijkste. In combinatie met de goede social score levert dit NPO (18) en RTL (21) de hoogste noteringen in de Merken Top 40 op. FOX (27) doet het minder goed op waardering, maar gaf meer uit; Radio 538 stijgt vier plaatsen naar 34 door een goede
merkwaardering en om en nabij gemiddelde scores op bestedingen en social.
De Merken Top-40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De lijst is een initiatief van onder meer Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing