Omroep Max krijgt toch geen boete voor Heel Holland Bakt

Omroep Max krijgt toch geen boete voor Heel Holland Bakt
  • Media
  • 19 jan 2017 @ 09:12
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenRechtenTelevisie

Omroep Max hoeft een boete van 145.000 euro toch niet te betalen. Dat heeft de rechtbank in Utrecht besloten. Het Commissariaat voor de Media had de ouderenomroep in april 2015 een boete opgelegd omdat Albert Heijn in staat zou zijn gesteld om geld te verdienen met Heel Holland Bakt-producten.

De omroep had daarmee het zogeheten dienstbaarheidsverbod overtreden, aldus de CvdM. DE omroep tekende daar indertijd direct bezwaar tegen aan, maar kreeg aanvankelijk alleen een verlaging van het boetebedrag, van 162.000 naar 145.800 euro. De Utrechtse rechter heeft nu de hele boete geschrapt, omdat er geen sprake was van een contract tussen Max en AH en er in het bakprogramma nooit is verwezen naar de bakspullen van de supermarktketen.

Merchandise-rechten bij BBC

Omroep Max had de rechten op de merchandise uit handen gegeven aan de commerciële tak van de BBC, de bedenker van de bakwedstrijd. Ook het logo van het programma is eigendom van de Britse omroep. Ahold sloot vervolgens een overeenkomst af met de Britten en kreeg daarmee de rechten van de producten in handen.

'De rechtbank erkent dat deze nalatigheid een overtreding van de zorgplicht (en dus het dienstbaarheidsverbod) kan zijn', reageert het Commissariaat. 'Echter, de rechter vindt in dit specifieke geval dat voor Omroep Max onvoldoende te voorzien was dat zij het dienstbaarheidsverbod zou overtreden.'

Om duidelijkheid te krijgen over de uitleg van het dienstbaarheidsverbod, overweegt het Commissariaat nu naar de Raad van State te stappen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken