De toegevoegde waarde Spotify in de radio-mix

De toegevoegde waarde Spotify in de radio-mix
  • Media
  • 13 jan 2017 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekRadio

Mindshare presenteert de resultaten van een onderzoek naar de toegevoegde waarde van Spotify in de radio-mix. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: advertenties op Spotify hebben een grotere impact dan dezelfde advertenties op reguliere radiozenders. Het is de eerste keer dat in Nederland op deze schaal de effectiviteit van adverteren via radio en Spotify onderzocht is.

Naast deze hogere impact toont het onderzoek ook aan dat Spotify 6 procent bereik toevoegt aan een gemiddelde radiocampagne, met een totaal bereik van 16%. Het platform is verder bij uitstek geschikt om millenials te bereiken. Toegevoegd bereik van Spotify is maar liefst 10 procent onder deze doelgroep en Spotify heeft bovendien minder contacten nodig onder deze doelgroep om impactvol te zijn.

Mariette Huber, audio lead NL bij Spotify: “Wij zijn heel blij met de resultaten. Met dit onderzoek hebben we kunnen aantonen dat Spotify naast toegevoegd bereik ook impact heeft. Hiermee hopen we een verschuiving te kunnen realiseren van radio planning naar digitale audioplanning.”

Voor het onderzoek zijn 9 campagnes van merken uit verschillende productcategorieën geëvalueerd, waar zowel reguliere radio als Spotify is ingezet.  Hierbij is gebruik gemaakt van passieve meting zodat precies kon worden nagegaan of iemand contact had gehad met de campagne op Spotify en met welke frequentie.

Yoka van de Paverd, exchange director Video bij Mindshare: "Mindshare staat altijd open voor de mogelijkheden van nieuwe kanalen, om recht te doen aan het veranderende mediagedrag van consumenten. “Maar we willen wel een goed beargumenteerde keuze kunnen maken. Met dit onderzoek als bewijs voor de toegevoegde waarde van Spotify kunnen we weer een volgende stap zetten in het integreren van dit kanaal in de mediaplannen van onze klanten.”

Spotify is een digitale muziekservice die je on-demand toegang geeft tot meer dan 30 miljoen nummers. Spotify is beschikbaar in 60 landen met meer dan 100 miljoen actieve gebruikers waarvan 40 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan vijf miljard dollar aan de rechthebbenden uitgekeerd. Spotify is de één na grootste bron in omzet van digitale muziek voor labels in Europa, en de grootste en meest succesvolle streaming muziekservice wereldwijd.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken