Patrick Swart: 'WPG wil innoveren en scherper profileren'
- Media
- 23 feb 2017 @ 11:38
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerdienmodellenTijdschriftuitgeversJournalistiekTijdschriften
- 23 feb 2017 @ 11:38
- Redactie Media
WPG Uitgevers moet minder bescheiden worden en één mediabereik claimen: een hoger opgeleid en kosmopolitisch publiek, dat niet per se links is. Daarnaast moet er een centrale afdeling komen die innovatie gaat regisseren en versnellen.
Dit stelt Patrick Swart, de nieuwe CEO van WPG, in een groot interview met Mediafacts. Ooit baas van een consultancybedrijf, nu uitgever.
'Wij moeten één overkoepelend bereik claimen', zegt Swart. 'WPG hoeft geen consumentenmerk te worden, maar wij moeten wel beter aan adverteerders duidelijk maken wat wij hen te bieden hebben.'
Reorganisatie van WPG
De organisatie moet wendbaarder worden, aldus Swart, die organisatorische veranderingen daarbij noodzakelijk acht. Dat bleek deze week, toen twee uitgevers vertrokken (Ruud Hollander van Happinez en VI's Robert van den Ham) om plaats te maken voor één verantwoordelijke uitgeefdirecteur.
'Wij moeten lean and mean zijn', zegt Swart. 'Op het gebied van de papieren media zullen we in 2017 qua interne organisatie moeten meeschalen met de krimp van de markt. En we gaan investeren in innovaties die kansrijk zijn, met name in het digitale domein.'
'Onze doelgroep is cosmopolitisch, niet links'
Over de doelgroep van printmedia bestaat volgens Swart een verkeerd beeld. Uit analyse komt naar voren dat het hoger opgeleide, kosmopolitische publiek in tegenstelling tot het heersende denkbeeld zeker niet links georiënteerd is. Een scherpere profilering is volgens Swart heel belangrijk geworden, gezien de krimpende markt voor losse advertentiepagina’s.
Adverteerders willen in zee met de topmerken in uitgeefland. Swart: 'Wij beschikken qua aantallen of impact over relatief veel van dergelijke mediamerken of -domeinen. Bijvoorbeeld met De Bezige Bij, Runner’s World of Vrij Nederland, maar ook met Voetbal International. Die boodschap moeten we veel duidelijker uitdragen.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Vrij Nederland
- uitgevers
- WPG
- interview
- innovatie
- Voetbal International
- profilering
- Happinez
- Runner's World
- Patrick Swart
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing