Patrick Swart: 'WPG wil innoveren en scherper profileren'

Patrick Swart: 'WPG wil innoveren en scherper profileren'
  • Media
  • 23 feb 2017 @ 11:38
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenTijdschriftuitgeversJournalistiekTijdschriften

WPG Uitgevers moet minder bescheiden worden en één mediabereik claimen: een hoger opgeleid en kosmopolitisch publiek, dat niet per se links is. Daarnaast moet er een centrale afdeling komen die innovatie gaat regisseren en versnellen.

Dit stelt Patrick Swart, de nieuwe CEO van WPG, in een groot interview met Mediafacts. Ooit baas van een consultancybedrijf, nu uitgever. 

'Wij moeten één overkoepelend bereik claimen', zegt Swart. 'WPG hoeft geen consumentenmerk te worden, maar wij moeten wel beter aan adverteerders duidelijk maken wat wij hen te bieden hebben.'

Reorganisatie van WPG 

De organisatie moet wendbaarder worden, aldus Swart, die organisatorische veranderingen daarbij noodzakelijk acht. Dat bleek deze week, toen twee uitgevers vertrokken (Ruud Hollander van Happinez en VI's Robert van den Ham) om plaats te maken voor één verantwoordelijke uitgeefdirecteur. 

'Wij moeten lean and mean zijn', zegt Swart. 'Op het gebied van de papieren media zullen we in 2017 qua interne organisatie moeten meeschalen met de krimp van de markt. En we gaan investeren in innovaties die kansrijk zijn, met name in het digitale domein.'

'Onze doelgroep is cosmopolitisch, niet links'

Over de doelgroep van printmedia bestaat volgens Swart een verkeerd beeld. Uit analyse komt naar voren dat het hoger opgeleide, kosmopolitische publiek in tegenstelling tot het heersende denkbeeld zeker niet links georiënteerd is. Een scherpere profilering is volgens Swart heel belangrijk geworden, gezien de krimpende markt voor losse advertentiepagina’s.

Adverteerders willen in zee met de topmerken in uitgeefland. Swart: 'Wij beschikken qua aantallen of impact over relatief veel van dergelijke mediamerken of -domeinen. Bijvoorbeeld met De Bezige Bij, Runner’s World of Vrij Nederland, maar ook met Voetbal International. Die boodschap moeten we veel duidelijker uitdragen.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken