NRC: 'Blendle ingehaald door journalistieke online realiteit'

NRC: 'Blendle ingehaald door journalistieke online realiteit'
  • Media
  • 8 mrt 2017 @ 10:08
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Journalistiek

NRC trekt zich terug uit Blendle. Gebruikers van Blendle hebben per 1 april geen toegang meer tot NRC-content. Dat is nogal een ding. Blendle wil gebruikers toegang geven tot kwaliteitsjournalistiek. Als dan het nummer-1 kwaliteitsjournalistiek-instituut de samenwerking verbreekt, is dat wel even slikken. Beide partijen hebben echter een sterk verschillende kijk op het onderlinge conflict.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch legt op NRC.nl uit waarom tot dit besluit is gekomen: 'Het korte antwoord: omdat we, ondanks al onze sympathie, oprecht vrezen dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek.'

Het lange antwoord is natuurlijk wat genuanceerder, aldus Vandermeersch. 'Eerst dit: we houden bij NRC van journalistieke innovatie. Daarom hebben we ruim twee jaar geleden enthousiast meegewerkt aan de voorbereiding van Blendle. Jonge enthousiaste ondernemers die, samen met de uitgevers van kranten, nieuwe lezers willen bereiken met goede journalistiek, dat juichen we natuurlijk toe. Blendle stelde mensen die geen abonnement op een krant/site wensten in staat om losse artikelen te kopen. Vorig jaar bijvoorbeeld haalde NRC op die manier een extra omzet van ongeveer 200.000 euro (exclusief btw). Dat is evenveel als ongeveer 400 zesdaagse papieren abonnementen op NRC Handelblad. Ter vergelijking: in totaal hadden vorig jaar 241.000 mensen een betaald abonnement op NRC.'

'Blendie is geen redding van journalistiek'

Vandermeersch stelt daarmee vast dat Blendle niet de redding van de journalistiek is. Bij NRC werken ruim 210 voltijdse redacteuren en enkele honderden medewerkers die samen de kranten en de site maken. Voldoende lezersinkomsten zijn van cruciaal belang om de journalistieke kwaliteit en onafhankelijkheid te garanderen.

Vandermeersch: 'Daarom ook hebben we in oktober 2015 online een betaalmuur geïnstalleerd op nrc.nl. Het leek ons immers niet meer logisch dat we online stukken gratis weggeven die we op papier verkopen. Iedere lezer krijgt nu vijf stukken gratis per maand. Wie meer wil lezen, wordt gevraagd om een abonnement te nemen. Ook over dat besluit hebben we lang nagedacht. Maar het feit dat de leestijd van onze site in 2016 met een kwart steeg ten opzichte van 2015 en ook het totaal aantal betalende abonnees op NRC in 2016 met zowat zes procent is gestegen, was voor ons allen bij NRC een hart onder de riem. Meer (ook jonge) lezers die op onze site langer onze journalistiek lezen, daar kunnen we enkel blij mee zijn. Dat is voor ons de basisvoorwaarde om aan goede journalistiek te kunnen doen.'

Dit gegeven werkt niet goed samen met Blendle Premium. Vanderneersch: 'Met deze premium-versie besloot Blendle namelijk om niet langer een aanvullende dienst aan te bieden waarbij je losse artikelen koopt, maar ook zelf abonnementen te gaan werven. Daarmee wordt Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever. Weliswaar met de journalistiek die wij - en collega-uitgevers - maken.'

Blendle Premium kost 9,99 euro per maand. Dat moet worden verdeeld tussen 120 titels. NRC claimt dat hun content daarmee feitelijk zo goed als gratis wordt weggegeven. Kortom: het kan gewoon niet uit.

'Geen online verrijking'

Vandermeersch: 'Los van dat economische argument is er een tweede belangrijke punt. Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen, uit NRC.next en NRC Handelsblad. Maar de redactie zet intussen sterk in op digital first en zelfs digital only. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Al die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren, liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc ontbreken in de Blendle-ervaring. Kijk eens naar onze verslaggeving over de verkiezingscampagne: een dagelijkse nieuwsbrief, wekelijkse podcasts, live-factchecks en een interactieve programma-tool en vraagbaak: niets van dat alles kan via Blendle.'

Waar NRC Blendle aanvankelijk zag als een mooie tool om nieuwe lezers te bereiken, wordt Blendle steeds meer een concurrent en beantwoordt Blendle te weinig aan de ambitie van NRC om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden. Vandermeersch: 'Daarom stappen we uit Blendle en zien we dus veel meer in de strategie van de eigen abonnementenverkoop. Die biedt ons de mogelijkheid om veel meer te leren over leesgedrag en klantbeleving van onze NRC-lezers en laat ons dus toe om in te zetten op een nog betere leeservaring.'

Rien van Beemen, CEO van NRC: 'Het werven en behouden van abonnees is een absolute kerncompetentie die we volledig in eigen handen willen hebben. Alleen zo kunnen we constant verbeteren, leren van fouten en op tijd de juiste aanpassingen doen.'

Blendle: 'Dankzij ons kon NRC uitbreiden'

Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle, neemt stellig afstand van de door NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch geuite kritiek op zijn digitale kiosk. 'We zouden te weinig voor NRC verdienen, en we zouden niet innovatief genoeg zijn. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens. Dankzij de gebruikers van Blendle kon NRC extra redacteuren aan het werk zetten. Daar hoefde NRC niets voor te doen. En ondertussen werken we er met veel energie hard aan om Blendle elke dag een beetje beter te maken: vrijwel elke twee weken komt er een nieuwe versie van onze apps uit, met elke keer meer functionaliteit en met meer uitgevers. Zie de toffe verkiezingsvideo’s in samenwerking met Vice.'

Iets anders vindt Klöpping eigenlijk erger. 'Sinds NRC besloot niet mee te doen aan Blendle Premium groeide Blendle gewoon door. Elke dag. Uit onze data blijkt dat Blendle-lezers in plaats van NRC-artikelen sinds de lancering van Blendle Premium massaal de Volkskrant en andere kranten zijn gaan lezen. We hebben gelukkig geen daling in gebruik hoeven constateren. Dat is goed nieuws voor de andere kranten, maar ik vind het oprecht jammer dat sommige Blendle-gebruikers nu misschien niet doorhebben wat ze missen. En dat is eeuwig zonde. Niet voor u, maar voor Blendle en haar één miljoen geregistreerde gebruikers.'

www.nrc.nl
www.blendle.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken