De smartphone domineert online nieuwsgebruik
- Media
- 20 mrt 2017 @ 06:48
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - JournalistiekMobileDesignonderzoek
- 20 mrt 2017 @ 06:48
- Gastblogger
Drie Nederlandse nieuwssites bereiken meer dan vijf miljoen Nederlanders per maand in februari 2017: NU.nl, NOS.nl en AD.nl. Daarna volgen De Telegraaf, RTL Nieuws en de Volkskrant. En de meeste Nederlanders raadplegen die sites vooral op de smartphone.
Door Piet Bakker
Sinds oktober van 2016 wordt het online bereik weer gemeten door de Vereniging van Internet Exploitanten - VINEX - via het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Aan de methoden die daarvoor werden gebruikt (STIR en DDMM) kleefde het grote bezwaar dat er aanvankelijk alleen laptops en PC’s konden worden gemeten en dat ook IOS (Apple) meetproblemen opleverde.
In het nieuwe onderzoek waarvan nu vijf maandrapporten zijn verschenen zijn deze kinderziekten opgelost. Elke maand rapporteert VINEX over de 50 meest bekeken merken. Voor de Stand van de Nieuwsmedia hebben we de meest bekeken nieuwssites op een rijtje gezet.
Dat wil zeggen dat de meest bekeken site, Marktplaats (ruim acht miljoen bezoekers in februari) niet opgenomen is en ook Buienradar en Startpagina ontbreken. Ook zijn mediasites als BNN-VARA, NPO, Avrotros, Npo zapp, RTL, Dumpert, Viva, EO, Autoweek en Vrouw buiten beschouwing gelaten. De volledige overzichten zijn bij VINEX te zien.
NU.nl en NOS.nl bereiken ruim 40 procent van de Nederlanders, nr. 10 (Het Parool) met 1,4 miljoen bereikt ruim 9 procent.
Top 10 online nieuwsmerken, NRC pas vanaf februari 2017 gemeten
Behalve deze tien media zijn er nog vijf nieuwssites die meer dan een miljoen bezoekers per maand trokken in februari: de Gelderlander, NTR, Geenstijl, Brabants Dagblad en BN DeStem.
De smartphone is dominant voor elke site uit de top tien behalve voor Het Parool. De PC / laptop komt op de tweede plaats, behalve bij LINDA. waar relatief veel tabletgebruik is.
10 grootste Nederlandse nieuwsmerken online, per platform, februari 2017
Dit dit artikel werd geschreven door Piet Bakker voor De Stand van de Nieuwsmedia, een project van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing