Magere jaarcijfers voor gewild TMG

Magere jaarcijfers voor gewild TMG
  • Media
  • 8 mrt 2017 @ 11:56
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • DagbladuitgeversJournalistiekZakelijkMedia

Middenin de overnamestrijd presenteerde Telegraaf Media Groep vandaag beknopte jaarcijfers. Vanwege alle hectiek zijn de volledige cijfers uitgesteld. TMG verkocht opnieuw minder advertenties (-15%) en abonnementen (-3%) in 2016. De omzet kwam bijna 7% lager uit op 421 miljoen euro. Wel was er een kleine winst van 1,6 miljoen euro, beduidend beter dus dan de 23,6 miljoen euro verlies in 2015. De strategische samenwerking met kandidaat-koper Talpa (Sky Radio Group) leverde een boekwinst op van 4,3 miljoen euro.

'Door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen is er voor TMG een buitengewone situatie ontstaan', meldt het concern. 'Op grond daarvan is besloten om de volledige goedgekeurde jaarrekening en het jaarverslag binnen enkele weken te publiceren. In verband hiermee zal ook de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) die voor 19 april 2017 stond gepland, worden uitgesteld.'

Een nieuwe datum voor de AVA zal nog worden bepaald, met inachtneming van de wettelijke termijnen. Alle informatie hieronder refereert naar de unaudited cijfers.

Financiële highlights

  • Nettowinst van EUR 1,6 miljoen tegenover een verlies van EUR 23,6 miljoen in 2015.
  • Opbrengsten dalen met 6,9% naar EUR 421,0 miljoen, met name als gevolg van lagere advertentie-inkomsten uit print (2015: -6,8%).
  • Voorziene kostenbesparingsmaatregelen op schema.
  • Verbetering EBITDA-resultaat naar EUR 9,0 miljoen (2015: EUR 7,7 miljoen).
  • EBITDA-resultaat exclusief reorganisatielasten EUR 22,0 miljoen (2015: EUR 34,7 miljoen).
  • De strategische samenwerking met Talpa (Sky Radio Group) resulteert in boekwinst van EUR 4,3 miljoen.

'De realisatie van de 24/7-strategie vordert op het gebied van organisatie-efficiency en de ontwikkeling van de merken', aldus TMG. 'De uitbesteding van de drukwerkactiviteiten werd afgerond, activiteiten werden geconcentreerd in Amsterdam. Holland Media Combinatie en Relatieplanet verhuisden naar Amsterdam. Onder meer Vrouw, Telesport, DFT, Privé en De Gooi- en Eemlander lanceerden nieuwe digitale uitingen. Het merkbereik van Vrouw is inmiddels 2,6 miljoen per maand.'

De krachtige combinatie van woord en beeld bij de merken resulteert in een grote stijging van het aantal videoviews. Bij De Telegraaf steeg het aantal videoviews met 32% naar 24,4 miljoen per maand. Bij Dumpert steeg het aantal videoviews met 40% naar 150,8 miljoen per maand.

Printuitgaven werden verbeterd: De Telegraaf ontwikkelde de nieuwe zaterdagbijlage Vrij, Metro vernieuwde de maandelijkse bijlage Metro Lifestyle en Privé lanceerde de koninklijk-huisspecial Privé Royal. De earn out-afspraken met Talpa hebben geleid tot een verhoging van het TMG-belang in het gezamenlijke radiobedrijf met 1% naar 23%.

Toelichting jaarcijfers

De opbrengsten daalden met 6,9% van 452,4 naar 421,0 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties (exclusief normalisaties) liepen terug met 14,6% van 113,8 naar 97,2 miljoen euro, vooral onder invloed van de negatieve ontwikkeling in de Nederlandse print advertentiemarkt. De inkomsten uit abonnementen namen af met 2,9% van 185,1 miljoen naar 179,7 miljoen euro.

De EBITDA is uitgekomen op 9 miljoen euro, een verbetering ten opzichte van 2015 (7,7 miljoen euro) dankzij de eerdergenoemde kostenbesparingen en lagere reorganisatielasten. Exclusief deze lasten daalde de EBITDA tot 22 miljoen euro. Dankzij lagere eenmalige afboekingen, een boekwinst op de verkoop van Sky Radio Group en een belastingbate is het netto-verlies van 23,6 miljoen euro in 2015 omgebogen in een nettowinst van 1,6 miljoen euro.

De kaspositie per einde jaar is 19,5 miljoen euro ten opzichte van 42,9 miljoen euro een jaar eerder. De daling komt met name door 29,9 miljoen euro betaalde reorganisatielasten en de hoge negatieve kasstroom uit financieringsactiviteiten, onder andere door de betaling van dividend en de aankoop van het resterende 10%-belang in Sky Radio Group van V-Ventures. In de kaspositie per 31 december 2016 is inbegrepen de terugontvangst van het Ministerie van de reeds betaalde termijnen inzake de Radio Veronica licentie van in totaal 15 miljoen euro (inclusief rente). Tevens is eind december een factuur ontvangen voor de nieuwe waarde van de licentie (14,7 miljoen euro inclusief rente), welke begin 2017 is voldaan. TMG is in beroep gegaan tegen de door de Minister nieuw vastgestelde waarde en zal ook tegen de rentebeschikking in rechte opkomen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken