[TK17] Politieke parodie: leuk of een beetje zielig?

[TK17] Politieke parodie: leuk of een beetje zielig?
  • Media
  • 15 mrt 2017 @ 10:57
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentCopywritingCampagnesPolitiek

De PvdA stevent af op een historische verkiezingsnederlaag. Toch trokken de sociaal-democraten in de laatste dagen voor de stembusgang qua marketing alles uit de kast om toch nog in de gunst van de kiezer te komen. Eerst met een ellenlange longcopy, daarna daags voor de verkiezingen met een parodie op een VVD-printuiting. In tegenstelling tussen de eerdere fittie tussen CDA en VVD over 'premier Buma' sloeg deze grap echter totaal dood. Wanneer werkt politieke parodie wel en niet?

Dinsdagochtend verscheen in NRC.next een paginagrote advertentie van de PvdA met een collage foto's van partijleider Lodewijk Asscher. De uiting is een kopie van een VVD-advertentie van enkele dagen eerder, waarmee premier Mark Rutte de persoonlijke kaart speelt in de aanloop naar verkiezingsdag. Ondertekend door Mark. Kortweg Mark.  

De parodie is niet bijster grappig. Zo zegt Mark Rutte: 'Die chaos in Engeland en de VS. Dat wil ik hier niet laten gebeuren.' Asscher haakt hierop in met: 'De chaos van een VVD en PVV of een ander rechts kabinet. Dat wil ik niet nog eens laten gebeuren.'

Rutte: 'Ja, ik heb littekens opgelopen. Dat gebeurt als je in de arena stapt en niet langs de zijlijn blijft staan schreeuwen.' Imitator Asscher: 'Het kabinet met VVD heeft me heel wat haren gekost. Dat was nodig om het land verder te helpen.' Lachen, man! 

Longcopy zonder focus

Vorige week verscheen in de Volkskrant nog een volgepropte longcopy-advertentie met maar liefst 1.400 woorden (zonder tussenkoppen, oef!), waarin Asscher een poging doet om het eens een keer over de inhoud te hebben. Dat deed hij alleen door allereerst te klagen over de vorm. Niet handig. Het is als Richard Nixon: 'I'm not a crook.' De kiezer onthoudt 'niet' niet.

De printadvertentie van de PvdA oogstte veel kritiek: te lang, te saai, te ingewikkeld en op de koop toe ook nog eens geen duidelijke focus. Typerend voor de algehele PvdA-campagne, die totaal geen smoel had. Asscher verdedigde de coalitiedeelname én bekritiseerde de keuzes van premier Rutte. Daarmee sprak hij zichzelf voortdurend tegen. Of zoals politici dat omschrijven: 'Het is niet van tweeën een.'

Het resultaat is navenant: nergens wist Asscher de slechte peilingen van de PvdA te kantelen. Daarom lijkt een monsterverlies onvermijdelijk.

'Links en rechts helder in beeld'

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, want waarom nu die parodie, wederom in NRC? 'We hebben op deze manier de keus tussen links en rechts heel helder in beeld gebracht', zegt PvdA-woordvoerder Simon den Haak tegen Het Parool. 'Zo kunnen de kiezers goed vergelijken.' Alleen in NRC? 'Ja.'

De parodie scoorde nauwelijks. Hoe anders was dat met de CDA-spot waarin Rutte en Wilders werden weggezet als zeurende kinderen. VVD riposteerde met een parodie op die parodie, waarbij de kleine Buma, dromend van het premierschap, voor de voeten kreeg geworden dat Mark Rutte veertig jaar later toch echt de minister-president is, niet Sybrand Buma.

Die fittie was prikkelend en volgens velen ook grappig. Van de PvdA-inhaker met de Asscher-collage werd de VVD niet warm of koud. De actie sloeg dood, hoe goed hij ook is gemaakt. Daarmee ben je niet leuk, maar een beetje zielig. Precies de positie waar de PvdA zich momenteel in bevindt. 

Jeroen Mirck is contentmanager Media, Bureaus en Sponsoring van MarketingTribune.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken