Publieke Omroep biedt vooral podium aan linkse partijen

Publieke Omroep biedt vooral podium aan linkse partijen
  • Media
  • 16 mrt 2017 @ 10:12
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaOnderzoekPolitiekTelevisie

Bij de Nederlandse Publieke Omroep waren op tv vanaf januari tot daags voor de verkiezingen iets vaker lijsttrekkers van progressieve linkse partijen te zien dan van conservatieve rechtse partijen. In 56% van de keren dat er een gezicht van een lijsttrekker te zien was, was dat van een progressief linkse partij. Dat blijkt uit onderzoek van Brandpunt in samenwerking met media-analyse bedrijf Media Distillery.

Uit de meting wordt duidelijk dat in de programma's Jinek (vanaf januari 2017) en Pauw & Jinek 63% van de gezichten van progressief linkse lijsttrekkers waren.

Enkele andere conclusies uit het onderzoek:

  • PVV-leider Geert Wilders kreeg het meeste airtime zonder dat hij te gast was of commentaar gaf. In de helft van de gevallen ging het over hem zonder dat hij in de studio aanwezig was.
  • Thierry Baudet van FvD kreeg het meeste airtime van de nieuwe partijen. Zijn gezicht werd ruim twee keer zoveel gemeten als dat van Sylvana Simons van Artikel 1.
  • Tunahan Kuzu van Denk was twintig procent vaker in beeld dan Gert-Jan Segers van de ChristenUnie. CU is met vijf zetels vertegenwoordigd in de Tweede Kamer en Denk met twee.

Tot de progressief linkse partijen worden gerekend PvdA, SP, D66, GroenLinks, PvdD, 50Plus en Denk. Binnen conservatief rechts vallen VVD, CDA, PVV, CU, SGP en VNL. Dit loopt synchroon met de politieke indeling die politicoloog André Krouwel voor het Kieskompas hanteert.

Voor de meting zijn de gezichten van de lijsttrekkers aan gezichtsherkenningsoftware getraind. Met de software werden alle Nederlandse televisieprogramma's, reclames en spotjes sinds begin dit jaar gevolgd.

Het is voor het eerst dat er zo nauwkeurig een meting is gedaan naar airtime van politici. Met de software werd geteld hoeveel frames het gezicht van een lijsttrekker te zien was. Zowel als gast, in fragmenten als op de achtergrond, bijvoorbeeld op een campagneposter.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken