Talpa Radio: marketingkracht van vier merken

Talpa Radio: marketingkracht van vier merken
  • Media
  • 16 mrt 2017 @ 12:27
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • BereikRadio

Talpa Radio is sinds oktober 2016 de nieuwe groepsnaam voor de zendergroep bestaande uit 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Dinsdag 14 maart organiseerde Talpa Radio een officieel lanceringsfeestje in het Amsterdamse Afas Live voor alle relaties. Vanuit de missie ‘het leven verrijken met de magie van onze sound’ zet Talpa Radio in op groei van het bereik binnen het domein muziekentertainment met nog meer voordelen voor de adverteerder.

Op geheel eigen wijze presenteerden de vier radiostations hun usp's in een ongedwongen en feestelijke sfeer. Allemaal hits, maar allemaal in een ander jasje. Talpa Radio krijgt de beschikking over een gezamenlijk en vernieuwd studiocomplex in Hilversum. Hierbij blijft de primaire focus op radio als vorm van muziekentertainment, daar waar relevant verrijkt met multimediale content en events. Talpa Radio heeft als doel het vergroten van een ‘connected audience’ waardoor het haar grote bereik verrijkt met profielen en ook richting on-demand kan gaan.

Menno Koningsberger, algemeen directeur van Talpa Radio: ‘Wij ontwikkelen een toegankelijke sound, die op het ritme van de dag meegolft en elke dag nèt wat leuker maakt. Radio vindt zijn weg naar de oren via allerlei distributieplatformen, analoog én digitaal. 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica bereiken met 40 radiostations (via FM, DAB+, kabel, internet en apps) samen meer dan 7 miljoen Nederlanders per week, met een gemiddelde luistertijd van meer dan drie uur per dag. Met de schaal die Talpa Radio nu heeft kan het samen met businesspartners een aantal initiatieven versneld en grootschaliger uitrollen.’

Meer variatie

Tijmen Bos, Commercieel Directeur & Business Development bij Talpa Radio: ‘De zenders en de merken gingen te veel op elkaar lijken, dreven te veel naar het midden. Met de bundeling van deze vier merken kunnen we meer variatie bieden en scherper definiëren, hebben we een betere programmering en bieden we meer keuze voor luisteraars en adverteerders.’

Op de vraag wat Talpa Radio specifiek kan doen voor adverteerders, zegt Bos: ‘Muziekentertainment is hot en radio is een kostenefficiënt mediakanaal om snel bereik en awareness voor je merk op te bouwen. Talpa Radio brengt de kracht van de vier merken daaroverheen. Zij hebben met hun eigen specifieke dj’s een grote invloed op de dagelijkse 7 miljoen fans en volgers. ’

Targeten

Een belangrijke nieuwe stap is uiteraard het digitale domein waarop Talpa Radio ook in de toekomst fors gaat inzetten. Volgens Bos komen er op korte termijn nieuwe diensten voor luisteraars, meer functionaliteiten en de mogelijkheid voor meer persoonlijke invloed op de individuele muziekkeuze. ‘Interessante stap daarin is zogenoemde adressable radio, waarbij je op basis van data luisteraars nog meer kan servicen en zijn persoonlijke voorkeuren kan programmeren. Voor de adverteerder geldt in dit geval dat we nog specifieker kunnen targeten met commercials.’

Talpa Radio werkt nauw samen met OMS, de exclusieve salespartner voor spot advertising. Volgens Bos is OMS vanwege de schaalgrootte een efficiënte organisatie die de vele duizenden campagnes in goede banen leidt. Tot slot riep Bos de aanwezigen op om met elkaar het gesprek aan te gaan om te bekijken hoe radio en muziekentertainment een eminente rol kan blijven spelen in de marketingstrategie van de partners van Talpa Radio.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken