Verkiezingen leiden tot topdrukte op online nieuwsmedia
- Media
- 31 mrt 2017 @ 09:50
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekNieuwsmediaDagbladen
- 31 mrt 2017 @ 09:50
- Redactie Media
De nieuwssites en -apps hebben tijdens de verkiezingen een recordaantal bezoekers ontvangen. Het bereik van de bij NDP Nieuwsmedia aangesloten nieuwsmerken kwam op 16 maart uit op 6 miljoen personen (13+). Dat blijkt uit analyses op basis van NOBO (Nederlands Online Bereiksonderzoek).
Op de dag van de verkiezingsuitslagen was het online bereik 30 procent hoger dan op een gemiddelde dag. In totaal hebben de bezoekers op 16 maart jl. gemiddeld 30 minuten aan online nieuws van deze nieuwsmerken besteed. Ook de verkiezingsdag was druk. De surftijd op nieuwsdomeinen was die dag zelfs 35 minuten. Ook het aantal bezoeken per persoon steeg sterk (+45%).
Piek op 16 maart
Vanaf begin maart liepen de bezoekersaantallen gestaag op. Door de debatten, de Erdogan-kwestie, de verkiezingen en de uitslagen stegen bereik, merkbezoeken en surftijd in hoog tempo. De verkiezingsdag zorgde voor topdrukte. De dag van de uitslagen, 16 maart, werd uiteindelijk de drukste dag.
Devices
De smartphone had tijdens de verkiezingen het grootste aandeel in het bereik van nieuwsmedia. In totaal was het device op de dag van de uitslagen goed voor netto 3,5 miljoen app- en sitebezoekers. Het aantal bezoekers via de smartphone lag op die dag 43% hoger dan op een gemiddelde dag. Ook de tablet scoorde bovengemiddeld.
De piek tijdens de verkiezingen verschilde van merk tot merk. De digitale Volkskrant ontving op 16 maart 72 procent meer bezoekers. Ook AD.nl (+48%) en NU.nl (+50%) kregen die dag verhoudingsgewijs veel extra nieuwsvolgers op bezoek. RTL Nieuws ontving de meeste bezoekers (+49%) al op de verkiezingsdag.
Aangejaagd door smartphone-gebruik bereikte NU.nl op 16 maart netto 3 miljoen Nederlanders. Ook de digitale platforms van AD en De Telegraaf behaalden die dag meer dan een miljoen bezoekers.
Over het onderzoek
De analyses zijn gebaseerd op de meting van 28 online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.
De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) laat samen met Stichting KijkOnderzoek (SKO) het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) uitvoeren door Kantar. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 5.500 leden. NOBO is sinds november 2016 de nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing