Verkiezingen leiden tot topdrukte op online nieuwsmedia

Verkiezingen leiden tot topdrukte op online nieuwsmedia
  • Media
  • 31 mrt 2017 @ 09:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekNieuwsmediaDagbladen

De nieuwssites en -apps hebben tijdens de verkiezingen een recordaantal bezoekers ontvangen. Het bereik van de bij NDP Nieuwsmedia aangesloten nieuwsmerken kwam op 16 maart uit op 6 miljoen personen (13+). Dat blijkt uit analyses op basis van NOBO (Nederlands Online Bereiksonderzoek).

Op de dag van de verkiezingsuitslagen was het online bereik 30 procent hoger dan op een gemiddelde dag. In totaal hebben de bezoekers op 16 maart jl. gemiddeld 30 minuten aan online nieuws van deze nieuwsmerken besteed. Ook de verkiezingsdag was druk. De surftijd op nieuwsdomeinen was die dag zelfs 35 minuten. Ook het aantal bezoeken per persoon steeg sterk (+45%).

Piek op 16 maart
Vanaf begin maart liepen de bezoekersaantallen gestaag op. Door de debatten, de Erdogan-kwestie, de verkiezingen en de uitslagen stegen bereik, merkbezoeken en surftijd in hoog tempo. De verkiezingsdag zorgde voor topdrukte. De dag van de uitslagen, 16 maart, werd uiteindelijk de drukste dag.

Devices
De smartphone had tijdens de verkiezingen het grootste aandeel in het bereik van nieuwsmedia. In totaal was het device op de dag van de uitslagen goed voor netto 3,5 miljoen app- en sitebezoekers. Het aantal bezoekers via de smartphone lag op die dag 43% hoger dan op een gemiddelde dag. Ook de tablet scoorde bovengemiddeld.

De piek tijdens de verkiezingen verschilde van merk tot merk. De digitale Volkskrant ontving op 16 maart 72 procent meer bezoekers. Ook AD.nl (+48%) en NU.nl (+50%) kregen die dag verhoudingsgewijs veel extra nieuwsvolgers op bezoek. RTL Nieuws ontving de meeste bezoekers (+49%) al op de verkiezingsdag.

Aangejaagd door smartphone-gebruik bereikte NU.nl op 16 maart netto 3 miljoen Nederlanders. Ook de digitale platforms van AD en De Telegraaf behaalden die dag meer dan een miljoen bezoekers.

Over het onderzoek
De analyses zijn gebaseerd op de meting van 28 online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) laat samen met Stichting KijkOnderzoek (SKO) het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) uitvoeren door Kantar. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 5.500 leden. NOBO is sinds november 2016 de nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken