Cross Media Congres: 'Stel zelf je eigen Journaal samen'

Cross Media Congres: 'Stel zelf je eigen Journaal samen'
  • Media
  • 20 apr 2017 @ 12:28
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlineContentEvenementCrossmediaInnovatie

Geen bedrijf ontkomt tegenwoordig aan een digitale transformatie, maar hoe crossmediaal is het mediavak nu werkelijk? Het Cross Media Congres maakte woensdag voor het vierde jaar op rij de balans op. MarketingTribune doet verslag. Deel 1: het ochtendprogramma, over radio, televisie, NU.nl en enkele interessante startups.

Remko Poggenklaas, commercieel directeur van Abovo Media, trapte af met een nuchter verhaal over mediastrategie. Gevraagd naar een bewezen succes van het traditionele medium televisie noemt hij Temptation Island, dat een enorme terugkijkhit is. Tegelijk erkent ook hij, eenmaal doorgezaagd door de prikkelende dagvoorzitter Michiel Frackers, dat televisie natuurlijk flink inlevert aan bereik.

Tijmen Bos van Talpa Radio ging in gesprek met organisator Bas Vlugt. De hergroepering van de radiozenders is nog vers, maar er ligt al een concrete ambitie klaar om te hervormen van klassieke radiomerken tot digitale multimediamerken. Radio is volgens Bos springlevend. Presentator Frackers stelde even later wel vast dat streamingdienst Spotify als serieuze concurrent van de traditionele radiowereld geen enkele keer werd genoemd. Net zoals bij veel andere sprekers Google en Facebook aanvankelijk nauwelijks werden genoemd. Daar komt later bij het middagprogramma gelukkig verandering in.

Hokjesgeest van NU.nl

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl, denkt graag in hokjes. Net zoals we dat in medialand allemaal graag doen. Hij moet grinniken om een collega die een kruiswoordpuzzel probeert in te vullen op de PDF-versie van de Volkskrant. "Dat werkt niet."

Hoekman heeft meerdere tips om als mediamerk crossmedialer te werken. Allereerst: ontwikkel een app. "Dat klinkt logisch, maar is ook hard werken. Pas vorig jaar hadden we een sluitende businesscase voor onze iPhone-app."

Een ander advies is om te schrijven 'zoals mensen zoeken'. Hoekman: "We hebben geen specifieke SEO-schrijvers in dienst. Zorg gewoon dat je een kop maakt die het nieuws meldt. Maar denk ook na waar lezers op zoeken: 'Hoe laat is de troonswisseling?' Dat werkt. The Huffington Post begon met dit soort koppen, maar nu doet iedereen het. Dan moet je dus weer iets nieuws bedenken."

Logisch en evident: los een probleem op. "Tijdens de verkiezingen konden we de NOS natuurlijk niet overtreffen in de diepgang van de verslaggeving. Daarom pakten we de livestream slim aan met vooral de uitslagen. Daar waren we gewoon sneller in dan de NOS. Die grafieken zien er misschien wat saai uit, maar het is wel wat mensen willen weten."

Het Nieuwe Journaal

NU.nl heeft ook een aantal nieuwe spin-offs in de planning. Een eenmalig wielertijdschrift bijvoorbeeld. "Waarom niet? We staan niet afwijzend tegenover papier, maar wel op momenten dat het uitkomst en een doel dient. Daarom komen we af en toe met een blaadje, bijvoorbeeld rond de Tour de France."

Een andere plan draagt de 'bescheiden' titel Het Nieuwe Journaal. Deze nieuw te bouwen app schotelt je een nieuwsuitzending voor met de lengte die je zelf doorgeeft. Daarna droomt Hoekman nog verder: "NU.nl bij het ontbijt en in de auto, hoe pak je dat aan? Ik wil zijn waar de bezoekers zijn. Als dat onder de douche is, dan is dat onder de douche." Twee andere dingen die Hoekman nog wenst, zijn data en personalisatie. "Van één voorpagina naar een eigen voorpagina voor iedereen."

Startups: van privacy tot bamboefiets

Vlak voor de lunch presenteert het Cross Media Congres zes geselecteerde startups. Gideon Nagtegaal (Seeviews.com) mikt op visuele reviews, want de geschreven review is volgens hem dood. De startup mikt primair op de reisbranche. De meerwaarde is om de reviews al tijdens de vakantie te schrijven, zodat er door de uitbater direct op kan worden geanticipeerd.

Esmé Pater (iCasting) heeft een investering opgehaald van 1 miljoen euro. Haar dienst heeft casting geautomatiseerd en roept iedereen op zijn eigen talenten te promoten. "Wij maken van elke casting een feestje."

Barbara van Erp (Snippet Media) is succesvol met Me-to-We, Mynd en Saar Magazine. "Wij leven van branded content. We lenen onze gezichten voor influencer marketing, maken video's en bouwen relevant bereik. Ook retargeting: 50.000 nieuwe bezoekers geregeld voor website Kras Reizen."

Mariska van Bohemen (Dime, voluit Data Is Me) vraagt zich af waarom bedrijven zo ontzettend veel verdienen met de data van consumenten. Op het platform van Dime heb je zelf de regie en bepaal je zelf welke bedrijven iets met jouw data mogen doen.

Store-E wil MKB'ers helpen 'met ondernemen' door via een systeem je media en content te managen.

Ferander is een bamboefiets. Een eerlijke, pure fiets met impact. "Elke fiets die we verkopen is twee weken werk voor een kind in Ghana", zegt initiatiefnemer Ferdinand ten Kate. Hij roept de aanwezige marketeers en exploitanten op om samen met hem door te bouwen aan zijn sociale onderneming.  

Verslag: Jeroen Mirck, contentmanager Media van MarketingTribune.

Later vandaag volgt deel 2 van het Cross Media Congres-verslag.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken