Sanoma | SBS ziet operationele winst verder stijgen in eerste kwartaal 2017

Sanoma | SBS ziet operationele winst verder stijgen in eerste kwartaal 2017
  • Media
  • 28 apr 2017 @ 12:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Tijdschriftuitgevers

Sanoma corporation heeft de resultaten over het eerste kwartaal bekend gemaakt. In het eerste kwartaal zag Sanoma in Nederland en België haar operationele ebit (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) stijgen naar 9,3 miljoen euro (2016: 7,4 miljoen) onder meer als gevolg van een kostenbeheersing die in het bijzonder de resultaten in print en online verbeterde.

Het eerste kwartaal kenmerkt zich als een klein kwartaal door de seizoensinvloeden op de advertentiemarkt. De omzet daalde licht naar 168,1 miljoen euro (2016: 175,6 miljoen) mede doordat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel. De Belgische markt blijft achter in advertentiemarktontwikkeling als ook licht in de verkoop van losse nummers. De advertentieomzet van SBS werd beïnvloed door de negatieve ontwikkeling van de Nederlandse TV-advertentiemarkt. De dalende trend in lineair kijkgedrag zwakte iets af in de afgelopen maanden.

Peter de Mönnink, CEO Sanoma | SBS: 'Ondanks de lichte daling in advertentieomzet zijn wij tevreden over de resultaten van ons portfolio. De crossmediale ontwikkeling van onze sterke merken blijft centraal staan dit jaar met een nadrukkelijke focus op het gebied van video en data zowel online als ook op televisie.'

Begin april werd Sanoma | SBS beloond met vier Cross Media Awards. Deze vak prijzen worden jaarlijks toegekend aan de beste crossmediale prestaties van exploitanten, bureaus en adverteerders. Sanoma | SBS won onder andere voor het tweede opeenvolgende jaar de prestigieuze award voor crossmedia-exploitant van het jaar.

Resultaten moederbedrijf Sanoma

Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen euro (2016: 1,9 miljoen). Het merendeel van de toename in winstgevendheid kwam voort uit de Finse media-activiteiten. De verbetering in resultaat is het gevolg van voortdurende kostenbeheersing en eenmalige aanpassingen.

Op 10 april kondigde Sanoma Corporation aan haar meerderheidsbelang in SBS te verkopen aan medeaandeelhouder Talpa. Na deze aankondiging zijn alle activa en passiva in verband met SBS opnieuw geclassificeerd als ’aangehouden voor verkoop’. Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Naar verwachting zal deze transactie in het 3e kwartaal worden afgerond.

Als gevolg van de voorgenomen verkoop van SBS en de aanhoudende sterke resultaten in de Finse media business heeft Sanoma haar vooruitzicht voor 2017 op 10 april jl. positief bijgesteld en verwacht dit jaar meer dan 10 procent EBIT marge te zullen maken.

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken