Sanoma | SBS ziet operationele winst verder stijgen in eerste kwartaal 2017
- Media
- 28 apr 2017 @ 12:00
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Tijdschriftuitgevers
- 28 apr 2017 @ 12:00
- Redactie Media
Sanoma corporation heeft de resultaten over het eerste kwartaal bekend gemaakt. In het eerste kwartaal zag Sanoma in Nederland en België haar operationele ebit (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) stijgen naar 9,3 miljoen euro (2016: 7,4 miljoen) onder meer als gevolg van een kostenbeheersing die in het bijzonder de resultaten in print en online verbeterde.
Het eerste kwartaal kenmerkt zich als een klein kwartaal door de seizoensinvloeden op de advertentiemarkt. De omzet daalde licht naar 168,1 miljoen euro (2016: 175,6 miljoen) mede doordat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel. De Belgische markt blijft achter in advertentiemarktontwikkeling als ook licht in de verkoop van losse nummers. De advertentieomzet van SBS werd beïnvloed door de negatieve ontwikkeling van de Nederlandse TV-advertentiemarkt. De dalende trend in lineair kijkgedrag zwakte iets af in de afgelopen maanden.
Peter de Mönnink, CEO Sanoma | SBS: 'Ondanks de lichte daling in advertentieomzet zijn wij tevreden over de resultaten van ons portfolio. De crossmediale ontwikkeling van onze sterke merken blijft centraal staan dit jaar met een nadrukkelijke focus op het gebied van video en data zowel online als ook op televisie.'
Begin april werd Sanoma | SBS beloond met vier Cross Media Awards. Deze vak prijzen worden jaarlijks toegekend aan de beste crossmediale prestaties van exploitanten, bureaus en adverteerders. Sanoma | SBS won onder andere voor het tweede opeenvolgende jaar de prestigieuze award voor crossmedia-exploitant van het jaar.
Resultaten moederbedrijf Sanoma
Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen euro (2016: 1,9 miljoen). Het merendeel van de toename in winstgevendheid kwam voort uit de Finse media-activiteiten. De verbetering in resultaat is het gevolg van voortdurende kostenbeheersing en eenmalige aanpassingen.
Op 10 april kondigde Sanoma Corporation aan haar meerderheidsbelang in SBS te verkopen aan medeaandeelhouder Talpa. Na deze aankondiging zijn alle activa en passiva in verband met SBS opnieuw geclassificeerd als ’aangehouden voor verkoop’. Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Naar verwachting zal deze transactie in het 3e kwartaal worden afgerond.
Als gevolg van de voorgenomen verkoop van SBS en de aanhoudende sterke resultaten in de Finse media business heeft Sanoma haar vooruitzicht voor 2017 op 10 april jl. positief bijgesteld en verwacht dit jaar meer dan 10 procent EBIT marge te zullen maken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing