Sanoma verkoopt SBS aan Talpa voor 237 miljoen euro

Sanoma verkoopt SBS aan Talpa voor 237 miljoen euro
  • Media
  • 10 apr 2017 @ 09:12
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

Het is officieel: Sanoma wil zijn meerderheidsaandeel van 67% in SBS verkopen aan mede-aandeelhouder Talpa. De Hoofddorpse uitgever ontvangt een nettobedrag van 237 miljoen euro. Onderdeel van de deal is bovendien dat Sanoma alle aandelen verkrijgt van Veronica Uitgeverij, nu nog onderdeel van SBS.

Voor het weekend onthulde AD al dat Sanoma afstand ging doen van de Nederlandse tak van SBS. Talpa wordt als gevolg van deze transactie 100% eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9). De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders, maar beide partijen verwachten geen problemen: de transacties zijn naar verwachting in het derde kwartaal van 2017 afgerond. 

Het voornemen om de aandelen van SBS te verkopen, is het resultaat van een strategische analyse van het totale portfolio van Sanoma Group in het najaar van 2016. Sanoma heeft besloten om te focussen op haar strongholds, die bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. Uitkomst van voornoemde analyse is dat Sanoma niet de investeringen kan doen in SBS die nodig zijn om het verder te laten groeien. De verkoop aan medeaandeelhouder Talpa geeft SBS uitstekende mogelijkheden haar positie op de Nederlandse markt verder uit te breiden.

Sanoma's strategie blijft crossmediaal

In Nederland en België heeft Sanoma met haar digitale en magazine-merken een sterke positie. Onderzoek van NOBO toont aan dat Sanoma van de lokale spelers het grootste online bereik heeft in Nederland. De strategie blijft zich richten op het crossmediaal ontwikkelen van sterke merken zoals vtwonen, Ouders van Nu, LINDA., Libelle, Donald Duck en NU.nl. Sanoma heeft met deze merken reeds een leidende positie op diverse platformen, zoals online video en magazines, en wil deze verder uitbouwen met behulp van marketing en data.

Veronica Uitgeverij – bestaande uit Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide – wordt nu toegevoegd aan het portfolio en dit biedt uitstekende mogelijkheden voor synergie met de andere merken.

Peter de Mönnink, CEO Sanoma Nederland en SBS: 'Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.'

Samenwerking met Talpa blijft

Sanoma en Talpa onderkennen de voordelen van crossmedialiteit en de samenwerking daarin, in het bijzonder op de advertentiemarkt. Op basis van de positieve ervaringen van de afgelopen jaren hebben beide partijen afgesproken om te onderzoeken hoe deze samenwerking ook in de toekomst voortgezet kan worden. Daarbij staat het belang van de markt en de klanten altijd voorop. Alle lopende contracten zullen zoals afgesproken worden uitgevoerd.

John de Mol: 'We begrijpen de strategische keuze van Sanoma, onze medeaandeelhouder waar we zeker de afgelopen jaren goed mee hebben kunnen samenwerken. Tegelijkertijd biedt dit ons een unieke mogelijkheid om 100 procent eigenaar te worden van SBS. Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken