Nederlander moet meer betalen voor internet, tv en bellen

Nederlander moet meer betalen voor internet, tv en bellen
  • Media
  • 12 jun 2017 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMediaTelevisie

Zes van de zeven grootste providers verhogen vanaf 1 juli hun tarieven. De meeste Nederlanders gaan daardoor meer betalen voor internet, tv en bellen. Het extra bedrag kan per klant uitkomen op maximaal 66 euro per jaar. Het gemiddelde over de hele linie is 22 euro op jaarbasis. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise.

Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhoog gooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk 1,95 en 2,50 euro per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna 30 euro per jaar. Providers die hun prijzen laten stijgen, zijn verplicht om hun klanten hierover minimaal een maand van tevoren op de hoogte te stellen. Omdat de geplande stijgingen fors hoger liggen dan de huidige inflatie, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract op te zeggen.

De minimale en maximale stijging per provider én een uitgebreid overzicht van de prijsstijgingen per pakket vind je op Pricewise.nl.

Consument verwacht extraatjes

Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve televisie 1 euro duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met 2,45 euro omhoog naar 19,95. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.

Hans de Kok, directeur van Pricewise: 'Het is duidelijk een marktbrede stijging. Providers moeten meer dan ooit investeren in technologie om aan de capaciteitsvraag van klanten te kunnen voldoen. Datagebruik neemt nog altijd exponentieel toe en netwerken moeten daarop voorbereid zijn. Maar klanten willen deze hogere prijzen natuurlijk wel terugzien in een verbetering van de diensten.'

Netwerkstabiliteit

De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL.

Woordvoerder Niels Huijbregts: 'De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).'

KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen 5 euro internetkorting per maand.

Ellen van Heerwaarden van KPN: 'We blijven constant investeren in de kwaliteit van onze producten en diensten. Jaarlijks investeren we hier ongeveer een miljard euro in, en daar gaan we ook mee door. Zo kunnen we de capaciteit en snelheid van ons netwerk verhogen. Dat is ook nodig, aangezien er steeds meer data over ons netwerk gaat. Overigens biedt KPN vanaf nu ook pakketten aan met meer keuzevrijheid, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wat ze wel en niet in hun pakket willen.'

Alwexis van Liebergen van Ziggo: 'Het kost steeds meer geld om ons netwerk stabiel en veilig te houden. Daarnaast stijgen ook de kosten om series, films en sport uit te zenden.'

Wisselende tv-zenders

Niet alleen de internetsnelheid en het netwerk worden verbeterd, een aantal providers past ook het zenderaanbod aan. KPN haalt bijvoorbeeld een aantal zenders van de buis, zoals Mozaïek, Meiden van Holland Soft en Motors TV. In ruil daarvoor krijgen klanten een aantal Duitse en Turkse zenders terug, en Secret Circle.

De Klok: 'Onze klantenservice krijgt op dit moment veel vragen van mensen die bang zijn om hun favoriete zender kwijt te raken of die graag willen profiteren van een hogere internetsnelheid of een betere prijs. Ook het aantal online vergelijkingen van internet- & tv-pakketten is in de afgelopen weken met meer dan 400% gestegen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken