Nieuwssite ii.nl gooit handdoek in ring

Nieuwssite ii.nl gooit handdoek in ring
  • Media
  • 29 jun 2017 @ 09:10
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenJournalistiekNieuwsmediaWebsite

Heeft u nieuwssite ii.nl de laatste tijd wel eens bezocht? Vast niet, want het platform stopt ermee vanwege gebrek aan lezers. Het reclamevrije medium van Nederlandse makelij wilde een grote schare nieuwsconsumenten aan zich binden met een snelle check van het wereldnieuws, maar dat viel in de praktijk vies tegen.

'Tegen de stroom in blijven roeien is zinloos wanneer het schip te veel water maakt', laat de redactie van ii.nl weten in een mail aan de vaste lezers. 'Het zou een oud Chinees spreekwoord kunnen zijn, maar het is in een notendop de reden waarom wij afscheid gaan nemen van onze lezers. Om als nieuwssite zonder advertenties bestaansrecht te hebben zouden we harder moeten groeien dan we doen om daarna, op termijn, op betalende abonnee's over te stappen.'

Volgens de redactie is 'dat laatste een utopie zonder het eerste', dus houdt het avontuur nu op. 'Het bootje gaat nu tegen de kant en wij gaan andere dingen doen: liever dat dan omkeren en ons mee laten drijven op de stroom waarop de hele concurrentie zich al laat meevoeren.'

'Onze technologie is te koop'

Het door Innovative Design Delft ontwikkelde platform wordt door oprichter Chefren Hagens nog wel commercieel aan de man gebracht. 'Voor lezers die nu moedeloos achter hun beeldscherm zitten hebben we nog wel een opwekkende mededeling: onze technologie is te huur en te koop! Investeerders opgelet: de unieke technologie, de know how die alleen te verwerven is door jaren van denkwerk en fijnslijpen: het kan van u worden. Of deels van u.' 

Nieuws-aggregator ii.nl bestaat uit diverse functionaliteiten die de gebruiker al dan niet kan inzetten, zoals een indeling per categorie of per regio, het instellen van favoriete trefwoorden of juist het wegfilteren van onderwerpen tot zelfs de categorie ‘negatief nieuws’. BNR-journaliste Fréderique de Jong was aan het medium verbonden als interim-hoofdredacteur. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken