Wat is maatschappelijke waarde van publieke omroep?

Wat is maatschappelijke waarde van publieke omroep?
  • Media
  • 12 jun 2017 @ 10:40
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • JournalistiekMVOMaatschappijTelevisie

Rabobank rapporteert sinds kort de maatschappelijke waarde van zijn sponsoring. Triodos en ASN deden dat al voor hun complete bedrijfsvoering. De Nederlandse Publieke Omroep doet dit nu ook. Vandaag publiceert de NPO in een rapportage de maatschappelijke waarde van de publieke omroep. Dit instrument van verantwoording is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de verschillende omroepen.

'De NPO is er voor alle Nederlanders', zegt NPO-voorzitter Shula Rijxman. 'Als unieke vrijplaats voor onafhankelijke journalistiek en cultuur in tijden van nepnieuws, alternatieve feiten en de opkomst van mega-media-conglomeraten die het lokaal product van de markt drukken. Wij willen Nederlanders informeren over de wereld om hen heen, en over elkaar. Met programma’s die Nederland laten zien, onze cultuur, onze geschiedenis en onze taal. En we leggen graag verantwoording af over onze bijdrage aan de Nederlandse samenleving. Die waarde is soms zo vanzelfsprekend, dat we haar niet eens herkennen. Terwijl we zo veel waarde toevoegen. Met onze actuele programma’s stimuleren we het maatschappelijk debat, we hebben veel waardevolle content voor het onderwijs en we zijn een belangrijke levensader voor de creatieve en culturele sector.'

Vorige maand publiceerde de NPO nog de jaarlijkse Terugblik. Daarin staat de publieke waarde van de programmering centraal. In de rapportage Maatschappelijke waarde, een voornemen uit het Concessiebeleidsplan 2016-2020, ligt de nadruk op het effect van programma’s en activiteiten op de samenleving. Hiervoor zijn vijf thema’s bepaald: Nieuws & debat, Cultuur, Educatie, Innovatie en Verbinding.

Teevendeal en kunstgras

Nieuws- en opinieprogramma’s van de publieke omroep kaarten vaak onderwerpen aan, die leiden tot aandacht in Kamerstukken en tot artikelen in de dagbladen. Spraakmakende voorbeelden uit 2016 waren de onthullingen van Nieuwsuur (NOS/NTR) over de Teevendeal en de Zembla-documentaire (VARA) over de gezondheidsrisico’s van rubberen korrels op kunstgrasvelden. Op het gebied van cultuur loopt het aantal samenwerkingsverbanden met culturele organisaties en festivals in de tientallen en ruim een derde van het televisieprogrammabudget komt terecht bij externe Nederlandse productiebedrijven.

In de rapportage laat de NPO ook zien een waardevolle bron te zijn voor het onderwijs - met onder andere het grote bereik van Schooltv - en een belangrijke stimulator van innovatie in de mediasector, waar veel creatieve bedrijven op meeliften. Ook geeft de NPO voorbeelden van zijn verbindende rol in de samenleving. Bijvoorbeeld met uitzendingen rond nationale gebeurtenissen en goede doelenacties, zoals Koningsdag (NOS) en de KWF Marathonweken (AVROTROS), maar ook met eigen publieksevenementen als Serious Request (NPO 3FM) en de Top 2000 (NPO Radio 2).

De website Npo.nl/maatschappelijkewaarde is opgebouwd als een gelaagd raster, waarbinnen je per thema kunt klikken op de voorbeelden. Van veel voorbeelden zijn fragmenten uit programma’s te zien en deskundigen geven bij elke thema een korte toelichting op de rol en waarde van de NPO. De gegevens in deze eerste rapportage hebben met name betrekking op het jaar 2016. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken