Beeld en Geluid opent tv-archief voor publiek
- Media
- 26 jul 2017 @ 09:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ContentFilmTelevisie
- 26 jul 2017 @ 09:10
- Redactie Media
Het tv-archief van Beeld en Geluid komt voor een belangrijk deel beschikbaar voor het publiek. Tot nu toe kon de collectie vooral worden doorzocht door programmamakers, die fragmenten uit oude programma’s willen hergebruiken. Voor het gewone publiek zat het archief bijna volledig op slot, in verband met de auteursrechten. Volgens scheidend Algemeen Directeur Jan Müller van Beeld en Geluid komt daarin verandering.
'We zijn een relatief jong archief, voor wat betreft televisie gaat het archief terug tot het begin van de jaren vijftig', zegt Müller in een interview met Spreekbuis.nl. 'Pas na zeventig jaar vervallen de rechten en komt het materiaal in het publieke domein. Het meeste materiaal is met publiek geld gemaakt en moet dus ook voor iedereen toegankelijk zijn, dat begrijpt en wil de publieke omroep ook. Daarom hebben we met NPO afgesproken dat video- en audiomateriaal waarvan de NPO de rechten bezit en dat niet meer is te zien op de kanalen van de NPO via Beeld en Geluid beschikbaar komt, zodat wij ook via het internet onze culturele taak richting het publiek kunnen uitvoeren.'
Daarbij gaat het om de zogenaamde out-of-commerce programma’s, waarbij materiaal dat 25 jaar of ouder is vrij beschikbaar komt, tenzij er nog commerciële activiteiten mee worden ondernomen. Denk bijvoorbeeld aan een dramaproductie die nog via video on demand kanalen is te zien. Materiaal van 5 tot 25 jaar oud komt ook voor een belangrijk deel beschikbaar, afhankelijk van het genre. Nieuws en sport wordt eerder toegankelijk dan documentaires, drama of muziekprogramma’s.
Beleidsplan NPO
Müller: 'De NPO heeft dit opgenomen in zijn concessiebeleidsplan voor de periode 2016-2020. Er is nog niet besloten langs welk kanaal dat materiaal aan het publiek beschikbaar wordt gesteld. Het zou via ons eigen portal kunnen gebeuren, maar we kunnen ook het gedigitaliseerde materiaal via de kanalen van NPO beschikbaar stellen. Voor ons is dat niet zo heel belangrijk: het gaat er om dat het publiek op wat voor manier dan ook bij dat audiovisueel erfgoed kan. Wij zijn hierover nog met de omroepen en de NPO in gesprek.'
Het is nog onbekend welke invloed de plannen van Beeld en Geluid gaan hebben op de huidige nostalgiezenders en platformen, waaronder NPO Best24, HilversumTV en ONS (voorheen NostalgieNet).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- publiek
- Jan Müller
- auteursrecht
- Hilversum
- tv-archief
- museum
- televisie
- beelden
- Beeld en Geluid
- video
- programma's
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing