JCDecaux weigert anti-islam-reclame van Wilders
- Media
- 24 jul 2017 @ 10:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PromotieOutdoorPolitiekReclame
- 24 jul 2017 @ 10:58
- Redactie Media
Outdoor-exploitant JCDecaux heeft een beledigende campagne van politieke partij PVV geweigerd te plaatsen in het straatbeeld van Amsterdam. Het gaat om vermeend islamofobe slogans als 'De islam is een gevaar voor onze westerse samenleving' en 'Wie islam zaait, zal sharia oogsten'. PVV-leider Geert Wilders spreekt over censuur, maar lijkt de algemene voorwaarden van JCDecaux niet te hebben gelezen.
De PVV schreeuwde direct moord en brand. De rechtse partij, uitgesproken anti-islam, deelt met Het Parool een e-mail van JCDecaux waarin wordt gewezen op afspraken met de gemeente Amsterdam over het niet mogen beledigen van religies en bevolkingsgroepen. 'Het heeft dan ook geen zin om een offerte voor u uit te werken', aldus het bedrijf.
Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Abdeluheb Choho laat weten dat er inderdaad afspraken zijn tussen de gemeente en JCDecaux. Reden hiervoor is dat uitingen van het bedrijf in de publieke ruimte staan. In die afspraken is onder meer vastgelegd dat reclame-uitingen in Amsterdam niet beledigend mogen zijn voor religies en groepen. Op basis daarvan doet JCDecaux in dit geval geen zaken met de PVV.
'Geen politiek of religie'
Er zijn trouwens meer redenen om de kritische reclame van Wilders te weigeren. In de algemene koopvoorwaarden van JCDecaux staat dat opdrachtgevers moeten kunnen garanderen dat hun reclamemiddel geen politiek of religieuze strekking heeft. Uitingen die als aanstootgevend, schokkend of confronterend ervaren kunnen worden zijn ook niet welkom.
Daar staat tegenover dat JCDecaux in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 adverteerde met de mogelijkheid om straatreclame in te zetten voor politieke doeleinden. Dit laat echter onverlet dat groepsbelediging door een rechter kan worden uitgelegd als strafbaar in de grondwet.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- outdoor
- Choho
- Geert Wilders
- reclame
- Amsterdam
- moslims
- JCDecaux
- religie
- gemeente
- buitenreclame
- PVV
- islam
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing