Lokale omroepen lobbyen voor extra miljoenen
- Media
- 18 jul 2017 @ 00:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekRadioPolitiekTelevisie
- 18 jul 2017 @ 00:10
- Redactie Media
De Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON) roepen iedereen die de lokale omroep een warm hart toedraagt op om een petitie te ondertekenen voor extra financiering. Bedoeling is om deze petitie direct na het zomerreces aan te bieden aan de mediawoordvoerders in de Tweede Kamer om de vraag naar additionele financiering kracht bij te zetten.
In een open brief schrijven de bestuurders Bernard Kobes (NLPO) en Danny Vermeulen (OLON) over de actief van de lokale omroepen:
'Zoals iedereen weet, zijn wij al een flinke tijd aan het werk om bij de landelijke politiek het belang van de lokale journalistiek en in het bijzonder de rol van de lokale publieke omroepen onder de aandacht te brengen.
We constateren een teloorgang van lokale journalistiek en we willen dit als lokale omroepen een halt toeroepen. Lokale omroepen kunnen de rol van waakhond van de lokale democratie heel goed vervullen, omdat ze diep in de haarvaten van de maatschappij zijn geworteld en dus echt midden in de samenleving en bovenop het nieuws zitten. Om deze rol goed te kunnen vervullen, hebben we wel de juiste ondersteuning nodig vanuit de overheid: gemeenten maar zeker ook het rijk. Op dit moment worden lokale omroepen minimaal gefinancierd. Niet op voldoende niveau om een adequate journalistieke continuïteit te kunnen garanderen.
We hebben samen met de VNG een convenant getekend, waarin we het ambitieniveau hebben vastgelegd van het in de Mediawet genoemde Lokaal Toereikend Media-Aanbod (LTMA). Om aan dit ambitieniveau van LTMA te kunnen voldoen hebben de lokale omroepen meer geld nodig. Dit ambitieniveau kan in ieder geval niet worden bekostigd op basis van de voor gemeenten beschikbare compensatie van 1,30 euro per huishouden.
Samen met het VNG hebben wij vastgesteld dat er per streekomroep, samenwerkend of gefuseerd, een minimaal bedrag van 800.000 euro nodig is om volledig aan het geschetste LTMA-niveau te kunnen voldoen. Naast het feit dat we als sector een groot aantal collectieve voorzieningen gezamenlijk gaan exploiteren en dat we zullen samenwerken in streekomroepen, is er dan ook een additionele financiering op jaarbasis noodzakelijk van 30 miljoen euro.
Kamerleden zijn op de hoogte, gemeentebesturen zijn op de hoogte, de informateur is benaderd. Nu willen wij gezamenlijk direct na het zomerreces en (waarschijnlijk nog) voor de formatie een petitie aanbieden aan de mediawoordvoerders van de politieke partijen in de Tweede Kamer om onze vraag om additionele financiering kracht bij te zetten.
Wij hebben daarbij jullie steun nodig en vragen iedereen die betrokken is bij de lokale omroep, of het nu is als vrijwilliger, redacteur, technicus, journalist of kijker/luisteraar, familie en vrienden om de petitie te teken. Je kunt de petitie vinden op Petities.nl. De lokale waakhond moet blijven blaffen! Teken daarom met ons voor behoud van de lokale omroep en daarmee voor een vitale lokale democratie.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- media
- omroep
- lokale omroep
- Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland
- Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen
- OLON
- NLPO
- formatie
- Tweede Kamer
- petitie
- VNG
- omroep
- televisie
- subsidie
- radio
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing