Nieuw logo BNNVARA: formeel einde omroep VARA en BNN

Nieuw logo BNNVARA: formeel einde omroep VARA en BNN
  • Media
  • 12 jul 2017 @ 00:31
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaBrandingTelevisie

Fusieomroep BNN-VARA presenteert zich vanaf de start van het nieuwe tv-seizoen na de zomer officieel als één merk. Het nieuwe logo is het aaneen geschreven BNNVARA. Daarmee vervallen de nog altijd zelfstandig opererende omroepen VARA en BNN nu dus écht. Hierboven het huidige logo, onderaan het artikel het nieuwe logo.

Kassa is nu nog een typisch VARA-programma, net zoals #BOOS echt bij BNN hoort. Na de zomer staat bij beide programma's voortaan dezelfde omroepnaam in de rechter bivenhoek: BNNVARA. Zonder streepje tussen de twee oorspronkelijke delen, want het wordt echt één merk, zegt omroepdirecteur Gerard Timmer tegen Spreekbuis.nl.

Toen de fusieomroep ontstond in 2014 is uitdrukkelijk besloten beide merken BNN en VARA overeind te houden. Diezelfde boodschap stond expliciet in het beleidsplan 2016-2020 van de omroep. Daar wordt nu dus op terug gekomen. 

Heldere communicatie 

'Bij de fusie hebben we gezegd: laten we nou eerst maar eens kijken hoe die samenvoeging gaat', zegt Timmer tegen Spreekbuis. 'Dat loopt prima, dus kunnen we een volgende stap zetten. De echte aanleiding lag in het feit dat we merkten dat de merknamen BNN, VARA, VARA-BNN en BNN-VARA steeds vaker door elkaar werden gebruikt, door het publiek en door andere media. Dat komt een heldere communicatie over je merk niet ten goede.' Het was dus tijd voor 'één helder merk'.

Timmer heeft hier uitvoerig over gepraat met alle belanghebbenden, zoals leden, medewerkers, Raad van Toezicht en Ondernemingsraad. Ook is extern onderzoek gedaan naar de beleving van de merken BNN en VARA. Die bleken voor beide merken al heel dicht bij elkaar te liggen. 

Nieuwe huisstijl

Op 24 augustus wordt de nieuwe huisstijl gepresenteerd, maar na de publicatie van Spreekbuis lekte het logo al uit via Twitter. Inhoudelijk veranderen er in principe geen fundamentele zaken. 'Ons aanbod blijft even sterk en breed als het al was', aldus Timmer. 'Dat we naar één merknaam gaan, houdt geen bezuiniging in.'

Reden dat het nieuwe logo al uitlekte is de geaccepteerde aanmelding in het Merkenregister. Daar is het nieuwe merkbeeld al te bekijken. Rode letters op een witte achtergrond, met een soort 'hamburger' ernaast en uiteraard zonder streepje. Dit in tegenstelling tot het bestaande logo (met het omgekeerde BNN), waarin beide omroepnamen door een lijntje aan elkaar zijn verbonden. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken