Zomergasten: Van der Laan 'verslaat' Rutte en Aboutaleb

Zomergasten: Van der Laan 'verslaat' Rutte en Aboutaleb
  • Media
  • 31 jul 2017 @ 10:25
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikPolitiekKijkcijfersTelevisie

Eberhard van der Laan is de best bekeken 'Zomergast' in jaren. De Amsterdamse burgemeester trok 974.000 kijkers, meer dan de politici Rutte en Aboutaleb in de afgelopen twee jaar. Dat waren toen de best bekeken afleveringen van het seizoen voor de jaarlijkse zomerserie van de VPRO.

Dit blijkt uit de dagscores van Stichting KijkOnderzoek. De uitzending van Zomergasten was daarmee na het NOS Journaal van 20:00 uur en de EK-vrouwenvoetbalwedstrijd Engeland-Frankrijk het best bekeken tv-programma. 

De tv-uitzending met Van der Laan is geen record voor Zomergasten. Youp van 't Hek trok de meeste kijkers in 2001 (1,3 miljoen kijkers), gevolgd door Mies Bouwman in 2002 (1,1 miljoen kijkers) en Paul de Leeuw in 2003 (1 miljoen kijkers).

Goed scorende politici

Politici scoren doorgaans minder goed dan entertainers, maar trekken toch ook veel kijkpubliek. Vorig jaar keken er 925.000 mensen naar premier Mark Rutte. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb trok in 2015 de meeste kijkers: bijna 800.000 mensen.

Het is onduidelijk of dit is meegenomen door SKO, maar de uitzending met Van der Laan was in Amsterdam op meerdere locaties, waaronder het Scheepvaartmuseum, op grote schermen te bekijken. Het is een oneerlijke vergelijking, maar microbioloog Rosanne Hertzberger trok vorige week iets meer dan de helft van het aantal kijkers dat afstemde op de burgemeester van Amsterdam. 

Boomerang initieert groot scherm

De uitzending in het Scheepvaartmuseum was een initiatief van reclamebureau Boomerang. Maartje Weijers, initiator: ‘Ik denk dat Van der Laan een ontzettend geliefde en gewaardeerde burgemeester is, en het feit dat zo ongelofelijk veel mensen enthousiast zijn over dit idee, bevestigt dat gevoel alleen maar.’

Weijers haakte het team van Nachtburgemeester Amsterdam (Stichting N8BM A'dam) aan, nadat de stichting aangaf enthousiast te zijn over het initiatief. De stichting heeft een warme band met de burgemeester, en heeft nauw samengewerkt met Van der Laan aan diverse projecten omtrent het nachtleven in de hoofdstad. Vanaf dat moment hebben het reclamebureau en de stichting de productie verder samen gerealiseerd. 

Het Scheepvaartmuseum stelde zijn binnenplaats kosteloos beschikbaar aan organisatie. De tentoonstelling 'Ode aan een Amsterdammer' die plaatsvindt in het museum tot en met 27 augustus was voorafgaand aan de uitzending gratis te bezoeken. In de tentoonstelling is ook een portret van de burgemeester te zien. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken