[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid

[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid
  • Media
  • 18 aug 2017 @ 10:12
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • RadioInterview

Het populaire radiospel Het Geluid van Qmusic is na 12 jaar aangepast. Nu maken niet alleen kandidaten op de radio kans op een geldprijs, maar ook iedereen met de Qmusic-app kan meespelen. We spreken met marketingmanager Jorn Agterberg over de zender, het spel en de branche.

Hallo Jorn, Het Geluid moest anders?

Het Geluid is nog altijd de best gewaardeerde actie van de Nederlandse radio en ieder jaar opnieuw blijkt het een aanstekelijk spel dat als een sneeuwbal steeds groter wordt. Naast het bouwen van tradities en daarmee herkenbaarheid, proberen we met Qmusic de luisteraars steeds opnieuw te verrassen. Nieuw in deze editie van Het Geluid is dat spelers in de Qmusic-app met een simpele Ja of Nee kunnen aangeven of ze meegaan met het antwoord van de kandidaat op de radio of niet. Wanneer Het Geluid geraden wordt, delen de app-spelers die Ja hebben gezegd een extra prijzenpot van 10.000 euro, belastingvrij. Echter, iedereen heeft bij de start maar één Ja, dus er moet voorzichtig omgegaan worden met de inzet ervan.

Dit meespelen kan vanaf het moment dat Het Geluid 10.000 euro waard is. Door vaak mee te spelen kan er gespaard worden voor een extra Ja. Dit zorgt ervoor dat nu iedereen kan winnen, ook alle mensen die na afloop altijd zeiden: 'Ik wist het ook, maar ik werd niet gebeld.'

Hoe heeft het zich in de loop der tijd ontwikkeld?

We spelen Het Geluid sinds de start van Qmusic in Nederland in 2005. De kracht van het spel is de eenvoud: je hoort een geluid en moet raden wat het is. Je hoeft het maar één keer te horen en je maakt jezelf er direct een voorstelling bij. Waar het vroeger nog enkel een spel op de radio was, is het in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een actie op meerdere platformen. Zo kun je Het Geluid tegenwoordig ook beluisteren in de Qmusic-app, vind je op de site alle foute antwoorden en zitten er verborgen hints in de video’s en posts op de socialmediakanalen van Qmusic.

Wat betekent Het Geluid voor Qmusic als je het hebt over luistercijfers en advertentie-inkomsten?

Mensen vinden Het Geluid een leuk spel en dat leidt ertoe dat bestaande luisteraars langer gaan luisteren. Daarnaast trekt de actie ook nieuwe mensen aan. Je kunt je voorstellen dat meer luisteraars en een langere luisterduur leiden tot een hoger marktaandeel, wat voor adverteerders ook weer interessant is.

Hoe spelen jullie in op de veranderende radiomarkt?

Radio was vroeger puur zenden, maar wij zijn er niet om te doen wat wij leuk vinden. We zetten bij Qmusic de luisteraar centraal en maken samen met hun input aantrekkelijke programma’s die zorgen voor plezier, energie en een goed gevoel. De luisteraar centraal zetten zit ook verpakt in onze baseline You Make Us Q. Dat uit zich onder andere de Q25, de hitlijst die wekelijks wordt samengesteld op basis van de duimpjes (likes) die luisteraars via de site of app geven aan liedjes. Andere voorbeelden zijn Het Foute Uur, waarbij mensen steeds het volgende liedje bepalen door te stemmen, en Repeat of Niet waarin de controle opnieuw in handen van de luisteraars ligt om aan te geven of ze het nummer nog een keer willen horen of niet. Daarnaast moedigen we interactie aan en proberen we de 1-op-1-relatie met de luisteraars te versterken. Dat doen we bijvoorbeeld via de app waarmee gratis berichten gestuurd en ontvangen kunnen worden, en via platformen als Facebook, Instagram, Snapchat en onze eigen 500.000 Q-members. Wat dat betreft is Qmusic is een voorbeeld van hoe een radiostation anno 2017 de dialoog aan kan gaan. Laagdrempelig, zonder kosten en interactie met echte mensen.

Wat bieden jullie commerciële partijen die andere stations niet bieden?

Geloofwaardige, unieke en leuke content. We maken daarbij geen compromis. Zo doen we branded content bijvoorbeeld alleen als we er echt achter staan, wanneer de dj's zich goed voelen bij een product of dienst en er op een natuurlijke wijze een actie omheen kunnen bouwen in hun programma. Hetzelfde geldt voor videocontent met adverteerders en posts op social media. Mensen prikken op radio heel snel door een toneelstukje heen, dus het is zowel in het belang van de adverteerders als de luisteraars dat de verhalen en campagnes geloofwaardig zijn. Daarnaast moet het leuke content zijn die ook interessant is voor de luisteraars die niet (actief) meedoen aan een specifieke actie.

De podcast rukt op. Is dit een ontwikkeling die je in de gaten houdt als eventuele bedreiging voor radio?

De digitalisering brengt radio veel mogelijkheden waarbij we als mediamerk onder meer het aanbod kunnen verbreden en uiteindelijk ook kunnen personaliseren. Podcasts bieden juist een kans door onze radiotalenten een verlengstuk te geven van de radio. In een podcast kunnen ze makkelijker uitweiden over specifieke interesses. Zo hoor ik al een podcast voor me van filmliefhebber Mattie Valk die met andere bioscoopbezoekers de laatste films recenseert, of Q-dj Menno Barreveld die een podcast maakt over zijn liefde voor Disney en pretparken.

Als alles zou kunnen, hoe zie jij dan de radio van de toekomst?

Allereerst: radio is now and happening en dat zal altijd blijven. Dat vriendje van je aan de andere kant van de radio dat met je meerijdt in de auto, dat er is als je huiswerk aan het maken bent, of je extra energie geeft tijdens het werk. Met veel muziek, entertainment, actualiteit en verrassing blijft radio een belangrijke rol houden. De manier van radioluisteren zal wel steeds sneller verdigitaliseren. Streamen van radio kost al niet veel data in vergelijking met bijvoorbeeld video's kijken en dat zal met de steeds groter wordende databundels verder omarmd worden. Met de komst van 5G en de uitrol van digitale radio via de ether (DAB+) wordt radio steeds digitaler. Ik geloof er sterk in dat radio in de basis blijft bestaan, maar dat de luisteraars meer controle krijgen over wat ze wanneer horen. In feite de controle van on demand, gecombineerd met de verrassing en actualiteit van radio.

Wat is het laatste nieuws?

Dat Het Geluid nog niet geraden is en dat het extra spelelement in de Qmusic-app inmiddels geactiveerd is. Vanaf nu kan iedereen meespelen met de kandidaat op de radio. Ik kijk met spanning uit naar nieuwe dimensie aan het oude vertrouwde spel en ik raad iedereen aan om de app te downloaden en mee te spelen!

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken