[Interview] Gian Zandonà over solliciteren via social media

[Interview] Gian Zandonà over solliciteren via social media
  • Media
  • 17 aug 2017 @ 15:18
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewOnderzoekVideoTrends

Volgens Monsterboard gebeurt het steeds vaker: mensen vragen informatie over een vacature via WhatsApp of voeren een sollicitatiegesprek via Skype. We spreken met Gian Zandonà, Managing Director van Monster Worldwide, over deze recente ontwikkeling.

Hallo Gian, heb je zelf weleens iemand aangenomen via social media?

Jazeker. Wij hebben onze huidige marketingmanager B2B via social gevonden en aangenomen. Zij is bij ons begonnen als e-commercespecialist en is daarna doorgestroomd naar marketingmanager B2B.

Je bent inmiddels zo’n 4 jaar Managing Director van Monster Worldwide. Waarvoor staat het bedrijf?

Monsterboard brengt talent en werk bij elkaar ongeacht waar de kandidaten zich bevinden.

Wat zijn de laatste wereldwijde ontwikkelingen op de arbeidersmarkt?

We merken dat er een verschuiving heeft plaats gevonden in de markt. De markt is en wordt steeds meer candidate driven. Werkgevers moeten op dit moment veel meer moeite doen om de juiste kandidaten te vinden. We merken daarnaast ook dat mobile een steeds belangrijkere rol speelt in het vinden van een baan. Als je site niet mobile-proof is, mis je heel veel talent.

Jullie publiceren het Monster Year Report. Daaruit blijkt onder andere dat social media steeds vaker worden gebruikt voor het vullen van vacatures. Kun je een aantal voorbeelden geven?

Recruitment en marketing liggen heel dicht bij elkaar tegenwoordig. Kandidaten doen uitvoerig onderzoek naar de werkgever voordat zij solliciteren. De customer journey begint veel eerder dan in het verleden. Bovendien besteedt een gemiddeld persoon 1 uur en 20 minuten per dag op hun mobiele telefoon en een millennial zelfs meer dan 5 uur per dag. 30 procent van de tijd die we online besteden, zitten we op social media.

KLM, Chipsoft en Cool Bluezijn voorbeelden van bedrijven die het goed doen op social media en een goede employer brand hebben neergezet. Via hun social kanalen geven zij een kijkje achter de schermen en laten ze zien wat zij jou als werkgever kunnen bieden.

Nu social media niet meer weg te denken zijn, is het ook belangrijk dat we een aantal aandachtspunten in acht nemen. Stel, je bent op zoek naar een baan. Waar moet je dan op letten?

Als je op zoek bent naar een baan, check dan goed wat je openbaar zet op je social profielen. Het kan helemaal geen kwaad om te laten zien dat je een privéleven hebt, maar sta er wel bij stil welke indruk je wilt wekken online. Werkgevers kunnen veel terug vinden, dus denk er bijvoorbeeld goed over na of het wel handig is om al je festivalfoto’s op public te zetten.

En hoe kun je social media gebruiken als werkgever?

Het online doorlichten van kandidaten voor een vacature heeft volgens EU-regels een juridische grond nodig. Data die vergaard worden uit bijvoorbeeld socialmedia-accounts van sollicitanten moet nodig zijn en ook nog eens relevant voor het vervullen van de bewuste functie. Werkgevers mogen ook alleen het openbare gedeelte van profielen onderzoeken.

Hoe gaat het met de arbeidsmarkt in de mediabranche in Nederland?

Hierover hebben we op het moment geen actuele cijfers.

Wat is het laatste nieuws?

Mobile én social recruitment worden steeds belangrijker. Millennials doen bijna alles op hun mobiel en Monsterboard speelt hierop in. Binnenkort komen wij met een nieuwe sollicitatie-app. Deze app zal het leven van een recruiter en van de kandidaten makkelijker maken. Mobiel solliciteren wordt steeds belangrijker en wij zorgen er nu voor dat het ook mogelijk is. Bedrijven zullen eraan moeten wennen, maar wij merken dat steeds minder kandidaten een uitgebreide motivatiebrief schrijven. Sollicitaties zijn niet meer zo uitgebreid als vroeger, maar dit wil niet zeggen dat een kandidaat niet geschikt is. Dat vraagt om een geheel andere benadering door recruiters en werkgevers.

Lees ook: Social doet zijn intrede bij sollicitatieprocedure

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken