Gaykrant maakt comeback

Gaykrant maakt comeback
  • Media
  • 16 aug 2017 @ 10:15
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaWebsiteTijdschriftenDoelgroep

Ondernemers Hans Prummel en Richard Otto willen het merk Gaykrant nieuw leven inblazen. De Gaykrant was sinds 1980 een maandblad voor homo's, lesbiennes en biseksuelen. Na het faillissement in 2013 werd het tijdschrift overgenomen maar ging uiteindelijk toch ter ziele. Vanaf vandaag maakt Gaykrant een digitale comeback.

Diverse homo-gerelateerde geweldsincidenten en recente onderzoeken maken duidelijk dat de emancipatie van homo’s, lesbo’s en transgenders de laatste jaren steeds meer onder druk komt te staan. Steeds meer homoseksuelen durven bijvoorbeeld niet meer op straat hand in hand te lopen of hun  geaardheid op werk bekend te maken. Prummel en Otto willen daarom met de herlancering van Gaykrant weer een vuist maken om deze vrijheden in Nederland ook in de toekomst te kunnen waarborgen.

De kleurrijke entrepreneur Hans Prummel is samen met media-ondernemer Richard Otto eigenaar van de merknaam Gaykrant geworden en hebben deze ondergebracht in een gelijknamige stichting.

Gaykrant: rijk verleden 

Nederland heeft op gebied van homo-emancipatie een rijk verleden en Gaykrant speelde hierin een belangrijke rol. ‘Geen heden, zonder verleden’ en daarom wil de nieuwe stichting alle edities digitaal beschikbaar maken.

Prummel: 'Ik vind het belangrijk dat ook nieuwe generaties beseffen hoe de homo-emancipatie zich de laatste decennia ontwikkeld heeft. Met het digitale archief van de Gaykrant willen we hier een bijdrage aan leveren en een basis bieden voor nieuw onderzoek, informatie en educatie in Nederland.' 

Otto: 'Intolerantie en agressie tegenover homo’s, lesbiennes en transgenders is niet alleen een probleem voor de gay community zelf, maar een maatschappelijke issue. Dit probleem willen we duidelijk aan de kaak stellen.'

Aandacht voor homogeweld

Vrijwel dagelijks is er sprake van homogeweld en op diverse scholen wordt het onderwerp bij voorlichting zelfs overgeslagen. Ondanks de media-aandacht is vaak onduidelijk welke maatregelen hierop volgen. Het nieuwe Gaykrant-platform wil daarom -naast het archief- op dit emancipatie- en veiligheidsthema onderzoeksjournalistiek bedrijven. Om de Gaykrant-historie zeker te stellen, maar ook actuele zaken onder de aandacht te brengen is de stichting op zoek naar fondsen en donaties.

Stichting Gaykrant wordt omarmd door oa Van Ons, WeDigital en ambassadeurs, waaronder Eveline van den Boom (voorzitter Patiëntenorganisatie Transvisie), Frits Huffnagel (o.a. voorzitter Stichting Amsterdam Gaypride), Lammert de Bruin (journalist bij EenVandaag) en Barry Paf (DJ & voice-over).

Mede-initiatiefnemer Hans Prummel (De Naamafdeling) is specialist op gebied van merknamen. Richard Otto (Tens Media) heeft afgelopen jaren diverse mediaplatformen opgezet en boeken uitgegeven, waaronder omroepplatform Spreekbuis, Vroom & Dreesmann en Verdwenen Merken.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken