NOM: bereik print gelijk, digitaal stijgt
- Media
- 18 aug 2017 @ 09:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekTijdschriftenBereik
- 18 aug 2017 @ 09:19
- Redactie Media
Het printbereik van magazines is voor de tweede keer op rij stabiel gebleven en het digitale bereik is met 7 procent gestegen. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken en de NOM Print en Doelgroepmonitor 2017-II die door NOM zijn gepubliceerd.
De top 5 magazines met het grootste print bereik zijn Kampioen (4,8 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen).
Digitaal bereik
Naast de NOM Print en Doelgroep Monitor (NPDM 2017-II) publiceert NOM ook NOM Mediamerken 2017-II. Deze publicatie bevat gegevens over het gebruik van mediamerken. In de NOM Printmonitor zijn vragen opgenomen over het digitaal lezen van dagblad- en magazinemerken. Zo wordt inzicht verkregen in het totaal aantal lezers in de afgelopen 12 maanden, ongeacht het platform waarop men leest.
Uit NOM Mediamerken blijkt dat het digitaal bereik van magazinemerken ten opzichte van de vorige meting (2017-I) met 7 procent is gestegen. Het aandeel digitaal bereik (alle lezers die in de afgelopen 12 maanden digitaal hebben gelezen, kunnen ook print hebben gelezen) verschilt sterk per categorie. Bij de merken met een jonge doelgroep of mannelijke doelgroep is het aandeel digitaal over het algemeen het hoogst. Bij de auto- en motorbladen, opiniebladen en sportbladen ligt het aandeel digitaal rond de 30 tot 40 procent. Dit geldt ook voor enkele RTV-bladen. Bij de gossipmagazines en de vrouwenweekbladen is het aandeel digitaal het laagst (5-15%).
De top 5 magazines met het hoogste aandeel digitale lezers is: Beleggers Belangen (60%), New Scientist (51%), Radar+ (47%), TotaalTV (45%) en De Verwondering (44%).
Over het onderzoek
De NOM Printmonitor 2017-II bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode april 2016 tot en met maart 2017. In deze periode hebben 17.081 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.338.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing