[Interview] Ruud van der Linden (StreamOne): 'Publiceren op YouTube en Facebook kan schadelijk zijn voor bedrijven'

[Interview] Ruud van der Linden (StreamOne): 'Publiceren op YouTube en Facebook kan schadelijk zijn voor bedrijven'
  • Media
  • 11 sep 2017 @ 13:22
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Video

StreamOne ontving onlangs een kapitaalinjectie van verschillende investeerders waardoor het nu versneld de internationale ambities kan waarmaken. We spreken met CEO Ruud van der Linden over de ontwikkelingen op de onlinevideomarkt.

Hallo Ruud. Welke diensten biedt StreamOne en aan wie?

StreamOne biedt online video-diensten aan uitgevers, omroepen en andere bedrijven. We helpen hen met het publiceren, distribueren en monetizen van hun videocontent. Daarvoor bieden we een Online Video Platform en Video Player die gebruikt worden door onder andere TMG, De Persgroep, Ericsson, OLON en het Metropole Orkest.

Er wordt steeds meer online video gekeken en steeds meer bedrijven begrijpen dat het plaatsen van een video op YouTube en Facebook niet volstaat en zelfs schadelijk kan zijn voor hen. Niet alleen omdat je de controle over je content en data verliest, maar ook omdat je de waarde weggeeft aan derden en met jouw content hen helpt om te groeien.

Waarin onderscheidt StreamOne zich van concurrenten?

Zowel het StreamOne Video Platform als onze Video Player is zeer flexibel. Niet omdat we veel maatwerk leveren, maar omdat we ze als één product bieden met ontzettend veel en flexibele configuratie-opties. Daardoor kan de klant zelf snel wijzigingen doorvoeren. Ook bieden we erg snelle en goede support aan klanten.

Verder denken wij ook echt actief mee met klanten: wij vinden het belangrijk om niet alleen techniek te leveren maar om in de hele workflow mee te denken in een oplossing die zorgt voor een geweldige gebruikservaring en optimale user engagement. Door gebruik van slimme technologie, zoals onze Smart Ads en Smart Recommendations, zorgen we dat kijkers en luisteraars graag kijken en blijven kijken en gemiddeld kunnen we de video-engagement met zo'n 80 procent verbeteren.

Daarnaast geloven we niet in vendor lock-in en bieden we een open platform dat eenvoudig integreert met bestaande producten in de markt. Zo hebben we bestaande integraties met meerdere analytics-tools, advertentienetwerken en is het ook eenvoudig om ons platform met bijvoorbeeld een ander CDN dan ons eigen CDN te gebruiken.

Hoe ben je zelf in de online video beland?

Al sinds het begin van online video in het vorige millennium, toen dit nog via dial-up modem en hoofdzakelijk met RealVideo ging - voor wie het nog kent - werk ik al met online video en het verbeteren van de kijkervaring en gebruikservaring in de projecten die ik uitvoerde.

Na diverse projecten als zzp'er merkte ik steeds meer dat de tooling op de markt zeer inflexibel was. Zo'n 6 jaar geleden is de eerste versie van het StreamOne Platform gebouwd. Hierna is StreamOne organisch gegroeid, met een sterke focus op technologie en service, wat uiteindelijk heeft geleid tot het ophalen van een investering voor verdere internationale groei.

Hoeveel heeft StreamOne opgehaald en wie zijn de investeerders?

We hebben nadrukkelijk gezocht naar investeerders die ook inhoudelijk iets toe te voegen hadden en daarom zijn we heel blij met de investeerders die nu zijn aangehaakt. Het gaat om onze huidige partners Quintin Schevernels, voormalig CEO van Layar, een investeerder met meer dan 15 jaar executive ervaring in online media en Marc Stubbé, Digitaal Media ondernemer en voormalig CCO van Sanoma/SBS. Later zijn nieuwe partners David Vink, voormalig Chief Digital Officer van SBS Broadcasting, Jan Willem Jonker, een ondernemer, media investeerder en business coach, Paul Buying, oprichter en voormalig CTO van LiveWords, en Dirk Groten, voormalig CTO van Layar toegetreden. Het investeringsbedrag wordt niet bekendgemaakt. De investering wordt ingezet voor verdere (internationale) groei.

Voor welke nieuwe mogelijkheden zorgt de kapitaalinjectie?

Met de investering kunnen wij onze uitbreiding versnellen, terwijl wij ons blijven focussen op het leveren van het beste Online Video Platform en Video Player voor bestaande en nieuwe klanten wereldwijd. Ook gaan we versneld investeren in nieuwe technologieën en pre-integraties, en het aanbieden van krachtige, schaalbare en flexibele oplossingen die onze klanten écht verder brengen bij de verdere groei binnen hun online video strategie.

Een voorbeeld van investering in nieuwe technologie en pre-integratie is onze samenwerking met de machine learning specialisten van Liftigniter, een bedrijf dat is opgericht door ex-Google medewerkers die bij Google de recommendation engine van YouTube hebben verbeterd. Ze bieden dit nu los van Google aan. In de Liftigniter software zitten machine learning algoritmes die aan gebruikers slimme en persoonlijke aanbevelingen geven op basis van een grote hoeveelheid data. Zo blijven gebruikers langer op je site én kun je dus meer advertenties serveren. Eén van hun klanten is Dailymotion, waar de video engagement met 40 procent is toegenomen door het gebruik van deze software.

Doordat Liftigniter ge-preintegreerd is in ons platform kan elk bedrijf ervoor kiezen deze software te gebruiken in combinatie met ons Video Platform. In combinatie met onze slimme Video Player-techniek kunnen zo flinke verbeteringen in kijktijd en aantallen views worden gebracht.

Hoe heeft online video zich de afgelopen 5 jaar ontwikkeld?

De afgelopen 5 jaar heeft de groei van mobile video een enorm grote rol gespeeld. Mensen kijken steeds minder op desktop en steeds meer op hun mobiel of tablet. Partijen als Facebook en YouTube hebben hier snel en effectief op ingehaakt, echter andere uitgevers zijn qua mobiele ervaring soms achtergebleven.

Verder is Netflix nu pas minder dan 5 jaar bezig in Nederland. Ze hebben hier in zeer korte tijd enorm veel abonnees weten te werven, wat aangeeft dat een betaald OTT-businessmodel met de juiste content wel degelijk kan werken, en dat een gebruikersinterface daarvoor niet heel complex en uitgebreid hoeft te zijn, maar juist wel zeer eenvoudig en laagdrempelig in het gebruik.

Ook user-generated content speelt een steeds belangrijkere rol, waarbij er een evolutie plaats heeft gevonden en goedkoop geproduceerde content flink is toegenomen in kwaliteit: dat heeft geleid tot de opkomst van de vlogger met steeds meer en professioneler geproduceerde content, en partijen die daar weer professioneel op inhaken.

En hoe zal het zich de komende 5 jaar ontwikkelen?

Communicatie draait steeds meer om video en minder om tekst. Deze trend is al even geleden begonnen maar lijkt nog verder te gaan versnellen.

De komende 5 jaar zullen verder in het teken staan van de battle of attention. Facebook en YouTube zijn ontzettend terrein aan het winnen door hun inzet van online video. Ze zijn in staat de kijker exact het juiste stukje content te laten zien op exact het goede moment, onder andere dankzij machine learning-technologie. Daardoor blijf je kijken, en keer je ook later opnieuw terug.

Het is van levensbelang voor publishers om hier een goed antwoord op te vinden: content was al belangrijk maar de technologie om de gebruiker vast te houden gaat een veel grotere rol krijgen. 99 procent van de groei van online advertising in 2016 ging naar Google en Facebook, dat betekent dat de rest stil is blijven staan.

Intussen is YouTube het YouTube for Publishers-programma begonnen in een poging meer professionele content naar zich toe te trekken, en is Facebook begonnen zelf series te produceren, allemaal om hun groei vast te houden. Het is onze missie om publishers en broadcasters de technische tools te geven om hier alternatieven voor te bieden. Dit door het bieden van slimmere en betere content recommendations, snellere en minder irritante advertentie-oplossingen, en content syndicatie-mogelijkheden. Het gevolg moet zijn, meer netto inkomsten als uitgever en meer controle over je content en de data van je audience.

Wat zijn de laatste features op gebied van onlinevideo? Wat zijn de laatste mogelijkheden voor uitgeverijen, andere mediapartijen en commerciële bedrijven?

Een in het oog springende en ook belangrijke ontwikkeling is Server-Side Ad Insertion (SSAI).  Dit is de techniek waar al jaren over gesproken wordt, maar die nu pas langzaam van de grond begint te komen.

Met onze SSAI-oplossing is het mogelijk om video's en advertenties veel vloeiender achter elkaar af te spelen waardoor de ervaring veel soepeler en 'tv-achtiger' wordt terwijl alle online en programmatic voordelen op hun plek blijven en bovendien adblockers buiten spel worden gezet.
SSAI valt in de categorie ‘zien is geloven’, vandaar dat we het dit voorjaar hebben gedemonstreerd in samenwerking met onze partners Fashion Week, Improve Digital en Unified Streaming. We hadden hiermee de Nederlandse premiere waarbij deze technologie voor iedereen te zien was op een openbare website.

Onze verwachting is dat dit binnen 2 jaar de standaard wordt voor het online uitserveren van advertenties door premium outlets (omroepen, uitgevers), al moeten de advertentiepartijen nog wel aan de bak om de online advertentiestandaarden goed te implementeren. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.

De presentatie die plaatsvond op de NAB Show in Las Vegas, is hier terug te kijken.

Wat is je langetermijnvisie voor StreamOne?

Onze visie is om qua productportfolio vooral oplossingen te bieden voor de problemen waar onze klanten mee zitten. We willen niet de zoveelste player bieden of het zoveelste videoplatform, maar iets bieden waar onze klanten écht iets aan hebben: slechte user experience pakken wij grondig aan en we proberen per klant de meest effectieve methodes toe te passen om het aantal views omhoog te krijgen en zo werkelijk dat weerwoord te kunnen bieden tegen de (Amerikaanse) concurrentie.

Dit alles doen we door het leveren van open en eenvoudig te integreren producten waarin we geen vendor lock-in toepassen. Ook partnerships zijn belangrijk voor ons: Door samen te werken met verschillende partners en scherpe keuzes te maken in wat we zelf wel/niet doen, kunnen we goed concurreren met de grote spelers. Een netwerkorganisatie is vele malen krachtiger en toekomstvaster dan één enkel bedrijf - hoe groot ook. Door pre-integraties met de technologieën van partners kunnen we voor iedere situatie een best-of-breed oplossing bieden die van hogere kwaliteit is dan wanneer we alles zelf doen.

Daarnaast houdt dit de kosten lager, en verkort het de time-to-market. Het voorkomt pijnlijke lange integratieprojecten (en daarna het onderhoud ervan) en houdt klanten flexibeler in de diensten waar ze gebruik van willen maken; het switchen van de ene naar de andere dienst is meestal vrij snel gedaan.

Wat is het laatste nieuws?

Er gebeurt op dit moment heel veel, maar wellicht leuk om te melden is dat video content van onder meer bekende televisieseries van ITV zoals Coronation street en Emmerdale nu op dezelfde dag als de reguliere TV uitzending ook in vliegtuigen te zien is dankzij een samenwerking tussen AirFi en StreamOne. Wij zijn daarbij de intermediair tussen de leverancier van de content, ITV en AirFi, die speciale boxes heeft in vliegtuigen waardoor passagiers ook hoog in de lucht video kunnen bekijken. Daarnaast verzorgen we vanaf oktober de publicatie van exclusieve films voor Festivalscope (een soort Netflix voor festival films) en zijn we een partnership aangegaan met Broadcastpartners om (lokale) omroepen en radio stations nog beter te helpen.

Ook zijn we onlangs gekozen tot finalist van de Streaming Media Readers’ Choice Awards, wat een geweldige erkenning is van onze gebruikers dat we goed op weg zijn om de wereld van video streaming te verbeteren.

Tenslotte, werken we nu aan oplossingen voor het personaliseren van de video-ervaring van iedere gebruiker. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld een nieuwsuitzending op maat aan te bieden, met voor de één meer sport, en voor de ander meer entertainment. Een stream op maat dus. Dit alles om de eindgebruiker een zo persoonlijk mogelijke ervaring te geven, waardoor deze langer blijft kijken en vaker zal terugkeren naar de website.

www.streamone.tv

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken