[Interview] Stijn van Gerwen over zijn transfer naar VICE

[Interview] Stijn van Gerwen over zijn transfer naar VICE
  • Media
  • 8 sep 2017 @ 17:09
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • ContentInterviewVideo

Stijn van Gerwen start als VP Brand Partnerships bij VICE in Amsterdam. Hij stapt hiermee over van FremantleMedia, waar hij Director Brand Partnerships was. MarketingTribune spreekt hem onder meer over Brand Partnerships.

Hallo Stijn, gefeliciteerd! Hoe ben je weer bij VICE terecht gekomen?

Toen ik VICE een aantal jaar geleden verliet was dit niet omdat ik het niet meer zag zitten in VICE maar vanwege de mooie kans die Fremantle me destijds bood om een eigen afdeling Brand Partnerships op te zetten en zodoende mezelf en mijn carrière verder te kunnen ontwikkelen. Het contact met VICE en Thijs Boon is in de tussentijd altijd goed gebleven en enige tijd geleden raakten we weer eens aan de praat. Toen Thijs me vertelde wat de ambities en plannen van VICE zijn  begon het toch weer te kriebelen en hebben we eigenlijk snel een aantal mooie plannen concreet gemaakt. Het was de juiste tijd om terug te komen.

Je werkte al eerder voor VICE. Wat was toentertijd je functie?

Ik was destijds onderdeel van het sales team als Sr Business Development Manager.

Waarvoor ben je als VP Brand Partnerships verantwoordelijk?

In mijn nieuwe rol ga ik me VICE-breed focussen op strategische commerciële samenwerkingen met merken die net wat meer behelzen dan het opzetten van de reguliere mediacampagnes en inkoop. Daarnaast ga ik me richten op de verdere commerciële groei van VICELAND, de tv-zender van VICE, en de tien digitale kanalen waaronder in het bijzonder Vice.com, MUNCHIES en VICE Sports.

Kom je in een gespreid bedje terecht, of is er werk aan de winkel

VICE heeft natuurlijk al jarenlang ervaring met het opzetten en uitbouwen van brand partnerships. Sterker nog, adverteerders die willen innoveren hebben in de meeste gevallen als eens met VICE samengewerkt. Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat ik in een gespreid bedje terecht kom. Maar er is altijd ruimte voor groei, nieuwe kansen en innovatie, dat zijn precies de focuspunten voor de aankomende periode.

Wat zijn de eerste stappen die je gaat nemen?

Als innovatief mediabedrijf willen we met onze content aanwezig zijn op de platformen waar onze doelgroep zijn of haar tijd besteedt. Zorgen dat deze content volledig aansluit bij het gedrag en de interesses van de doelgroep op de verschillende platformen is voor ons belangrijk. Op die manier kunnen we onze partners en doelgroep zo optimaal mogelijk bedienen. Om verhalen te brengen die aansluiten bij de doelgroep, breiden we in sommige gevallen uit, zoals recentelijk met VICELAND, de lineaire tv-zender van VICE, en ook met digitale platformen als VICE Sports en VICE Money. Optimaliseren, uitbreiden en daarmee groei realiseren staat hoog op de agenda.

Wat biedt VICE commerciële partijen?

VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, magazines, een creatief bureau (VIRTUE) en een uitgeverij. We maken verhalen voor merken die resoneren met de juiste doelgroep en die via onze online, lineaire, mobiele en sociale kanalen miljoenen mensen bereiken. Daarnaast weten wij jonge mensen te bereiken door verhalen te maken die passen in hun cultuur. We maken altijd eerst het verhaal. Vervolgens bepalen we wat de beste manier is om dit verhaal te distribueren. Dit doen we tegenwoordig altijd platform agnostisch. Al deze elementen samen zijn vast onderdeel van onze commerciële propositie.

Wat maakt jullie uniek in partnerships?

Naast het feit dat we contentproduceren en distribueren maken we gebruik van onze redactionele kennis (vanuit de 10 redactionele platformen die we hebben), creativiteit (afkomstig van VIRTUE, het creatieve bureau van VICE) en ons uitgebreide netwerk. Onze editorial kennis kunnen we inzetten om voor merken het juiste verhaal te vertellen. We hebben alles onder een dak en zijn met behulp van deze brede kennis in staat om culturele relevantie toe te voegen waardoor campagnes echt resoneren met de doelgroep.

Wat is het bereik van de VICE-kanalen?

Met onze eigen VICE kanalen (zoals MUNCHIES, i-D, VICE Sports en meer) bereiken we zo’n 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarnaast heeft VICE Digital in Nederland rond de 70 exclusieve partners in verschillende interessekanalen. Met deze partnersites bereiken we nog eens 8 miljoen unieke bezoekers per maand. 

Wat is het laatste nieuws?

Dat ons kantoor in Brussel flink aan het groeien is en we daar drie nieuwe mensen hebben aangenomen; Raphael Dumont als Account Director (voorheen RTL Belgium en RMB Regie Media), Evelien De Keukeleire als Brand Manager (voorheen Spotify) en Clara Dwelshauvers als Media en Partnerships manager (voorheen VICE UK).

Ook hebben we recent een format ontwikkeld voor Appie Today, het content platform van Albert Heijn waarmee ze zich richten op jonge mensen. VIRTUE heeft vanuit de gedachte ‘Je bent wat je eet’ Appie to Date bedacht; de eerste datingshow waarin jonge mensen hun date kiezen op basis van zijn of haar boodschappen.

Tot slot gaat VICELAND de documentaire WILDERS dit najaar uitzenden op Ziggo kanaal 26 en Caiway kanaal 22. Dit is de eerste documentaire over politicus Geert Wilders die met zijn medewerking is gemaakt. Het is tevens de eerste keer dat de film te zien is voor het Nederlandse publiek.

Lees ook: Stijn van Gerwen VP Brand Partnerships VICE Media Benelux

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken