[Interview] Jorrit Kuipers over de samenwerking tussen EEN Media en Kin Community

[Interview] Jorrit Kuipers over de samenwerking tussen EEN Media en Kin Community
  • Media
  • 6 okt 2017 @ 09:11
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • VloggenBranded content

Het Amerikaanse digital media- en entertainmentbedrijf Kin Community en EEN Media maakten onlangs een strategisch partnership bekend. We spreken met Jorrit Kuipers, CCO en oprichter van EEN Media.

Hallo Jorrit. Kun je EEN Media introduceren?

EEN Media is een digitale uitgever met primaire focus op de doelgroep vrouwen. De titels van EEN Media zijn allen kwalitatief contentgedreven met eigen socialmediakanalen en een grote database. Wij richten ons voornamelijk op vrouwen van 14 tot en met 49 jaar met grote interesse in fashion, beauty en lifestyle, maar ook jonge gezinnen, health/food en sport. Maandelijks bereiken wij met onze titels ruim 3 miljoen vrouwen. Andere activiteiten van EEN Media zijn branded content, e-commerce en subscription concepten met spin-offs naar tv-formats en events. Femmefab, het dochterbedrijf van EEN Media, is een onlinemediaexploitant die meer dan 90 influencers en publishers vertegenwoordigt, specifiek gericht op vrouwen met grote interesse in fashion, beauty, health & sport, lifestyle en jonge gezinnen (moeders). Maandelijks bereikt Femmefab 6 miljoen vrouwen.

Recent is een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse Kin Community. Wat is dat voor bedrijf?

Kin Community is Amerika’s grootste digitale media- en entertainmentbedrijf voor vrouwen met de focus op video. Kin inspireert vrouwen wereldwijd om het leven dat zij willen, te ontdekken en te creëren. Dit doen zij door het ondersteunen van vloggers, of creators zoals zij ze noemen (YouTube). Kin Studios produceert originele brandedvideocontent van topkwaliteit binnen lifestylecategorieën als food, home en doe-het-zelf. Kin Community is een netwerk van meer dan 150 van ’s werelds beste YouTube creators op meerdere sociale platformen met vestigingen in de Verenigde Staten, Canada, Australië en nu dus Nederland.

Hoe ziet de samenwerking eruit?

EEN Media en Kin Community zijn een strategische samenwerking aangegaan voor het uitrollen van de Nederlandse activiteiten van Kin; Kin Community Netherlands. Kin wordt hierbij als een apart label naast EEN Media en Femmefab gepositioneerd en richt zich op YouTube en de creators die hier lokaal de markt gaan betreden. EEN Media is de exclusieve vertegenwoordiger van Kin Community in Nederland.

Hoe de samenwerking tot stand gekomen?

Wij hebben elkaar ongeveer een jaar geleden voor het eerst ontmoet door een wederzijdse relatie, BrandGenies, die ons met elkaar in contact heeft gebracht omdat wij in de basis hetzelfde type organisatie zijn met dezelfde focus en overeenkomstige doelgroep (vrouwen), dus daarin ook zeker complementair zijn.

Betekent dit een lancering van Kin Community Nederland, of blijven jullie onder EEN Media/Femmefab opereren tijdens gezamenlijke projecten?

Kin is als een apart label in de markt gezet en zal als zodanig opereren, maar uiteraard is er heel veel synergie te behalen aan zowel het contentcreatorsvlak als het commerciële vlak dus daar waar we elkaar kunnen versterken, gaan we dat ook niet nalaten. Maar het zijn wel aparte entiteiten/labels die ook als zodanig opereren.

Wat waren de eerste reacties van jullie vloggers?

Erg positief! Een aantal van de vloggers/creators waren al bij Femmefab aangesloten en voor hun YouTubekanaal ondergebracht bij een concurrent van Kin. Het portfolio waar we nu mee starten is pas het begin. De komende maanden zullen we meer vloggers/creators gaan aansluiten. Allemaal natuurlijk wel passend binnen het profiel en de doelgroep van Kin Community en uiteraard ook van Femmefab/EEN Media. Het doel is om de komende drie maanden het portfolio dusdanig uit te breiden dat we een hele goede basis hebben voor 2018.

De focus van Kin Community is kwaliteit voor kwantiteit. Ook met betrekking tot de creators. Dat betekent niet dat kwantiteit niet belangrijk is, want het gaat natuurlijk wel om volume, maar het is niet het doel om honderden creators aan te sluiten in Nederland. Het gaat er meer om dat we goede kwalitatieve vloggers/creators hebben die het Kinportfolio versterken en die wij dusdanig ook kwalitatieve aandacht kunnen bieden om verder te groeien. Dat ligt ook in lijn met de strategie van Femmefab.

En van adverteerders? Wat kan Kin Community voor adverteerders betekenen?

De eerste reacties zijn positief en vooral ook informatief. We zijn natuurlijk in die zin in Nederland een nieuwe partij in een markt die al wel enige tijd bestaat maar nog sterk in ontwikkeling is. Kin is een partij die, ook weer vergelijkbaar met Femmefab/EEN Media, op een transparante, creatieve manier samenwerkt met merken en bureaus met uiteindelijk als doel dat merken op een zo effectief mogelijke manier in contact komen met de (vrouwelijke) consument. Kin zal daarin faciliteren en zorgen dat een merk in samenwerking met haar creators het uiteindelijke doel zal behalen ten aanzien van de campagne of de samenwerking.

Door de synergie tussen Kin Community en EEN Media/Femmefab bestaat tevens de mogelijkheid voor Nederlandse merken of marketeers om buiten de onze eigen grenzen samen te werken met creators vanuit het Kin-netwerk (VS, Canada en Australië).

Is er al content gemaakt in samenwerking?

Nee nog niet, maar dit zijn wel plannen die in ontwikkeling zijn. De eerste prioriteit/ focus is nu Kin succesvol in de markt zetten. Dat betekent dat het zowel bij de bureaus, als bij de merken en bij de creators/vloggers bekend moet zijn en dat wij vanuit EEN Media en Kin Community US, Kin in Nederland zijn gestart en dat we een goede basis hebben om op voort te borduren.

Hoe vind jij dat branded content zich ontwikkelt?

Over het algemeen positief. Wat we zien, is dat influencermarketing een steeds belangrijker onderdeel wordt van de marketing- en communicatiestrategie van merken. Branded (video)content vormt daar de basis voor. Marketeers gaan steeds vaker op zoek naar kanalen waar ze middels branded content hun boodschap of producten kunnen promoten. Naar mijn idee  gaan we een toekomst tegemoet waarin branded content steeds belangrijker en groter wordt. Dat zie je natuurlijk ook aan de verschuiving van de consument van tv naar online waar men continu content consumeert middels de verschillende socialmediakanalen als YouTube, Facebook, Instagram en blogs.

Het gegeven YouTube, maar ook Instagram, is in de VS verder dan in Nederland en de expertise die zij daar hebben wordt met ons gedeeld. Daar kunnen wij weer van profiteren zowel richting de merken als richting de creators. Gezien onze adviserende functie is dit van meerwaarde voor onze relaties.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat wij verwachten de komende maand een aantal bekende vloggers te verwelkomen bij Kin, waar we uiteraard nu nog niet zoveel over kunnen zeggen. We verwachten - en hopen - dat we binnenkort opnieuw van ons kunnen laten horen, want ons doel is om met een serieus, interessant en kwalitatief portfolio Kin verder uit te rollen.

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken