NPO, RTL en Vice sluiten pact over diversiteit

NPO, RTL en Vice sluiten pact over diversiteit
  • Media
  • 24 okt 2017 @ 10:28
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieJournalistiekPolitiekMedia

NPO, RTL en Vice gaan samenwerken om discriminatie en stereotypering van vrouwen, voor en achter de schermen, te bestrijden. Deze 'Coalitie Beeldvorming in de Media', onder aanvoering van de Nederlandse netwerkorganisatie Women Inc., wil 'een meer evenwichtige representatie van de Nederlandse samenleving in de media'.

'Vrouwen verdienen een even prominente plek voor en achter de schermen als mannen en dat vergt doelbewust beleid', aldus NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman. 'Diversiteit, representativiteit, inclusiviteit - noem het hoe je het noemen wilt; hoe meer vrouwelijke hoofdredacteuren, presentatoren en dj's, hoe beter.'

Kim Koppenol van RTL over de twee jaar durende coalitie: 'Een goede afspiegeling zijn van de diverse Nederlandse samenleving en het tegengaan van stereotypering is een collectieve taak van de media. De komende twee jaar lanceert RTL een aantal grote en kleine initiatieven waarvan de uitrol van een 'unconsious bias' (onbewuste vooroordelen, red.) training voor zowel medewerkers als makers de eerste grote stap is.'

Sekse, leeftijd, etniteit en status

De coalitie richt zich niet alleen op een meer gelijke behandeling van vrouwen voor en achter de schermen, maar kijkt ook naar leeftijd, etnische achtergrond en sociaal-economische status.

Het samenwerkingsproject wordt gesteund door het ministerie van OCW. Volgens Afke van Rijn, directeur Media bij het ministerie, tonen zowel traditionele als nieuwe media vaak slechts een beperkt beeld van de samenleving. 

Momenteel onderzoekt de NPO ook of mannen en vrouwen binnen de publieke omroep voor gelijk werk gelijk betaald krijgen. D66 vroeg om een dergelijke 'scan' in schriftelijke Kamervragen. Aanleiding was een artikel in het Het Parool waarin omroepbazen stellen dat er van salarisdiscriminatie in Hilversum geen enkele sprake is. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken