Kabelaars willen niet meebetalen aan tekort NPO
- Media
- 29 nov 2017 @ 11:04
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaPolitiekTelevisieBereik
- 29 nov 2017 @ 11:04
- Redactie Media
De publieke omroep moet het dreigende tekort op de begroting niet doorschuiven naar de kabelbedrijven. Branchevereniging NL Connect roert zich in deze discussie omdat kabelaars niet het kind van de rekening mogen worden. Het eventueel verhogen van de tarieven voor het doorzenden van NPO-uitzendingen zou 'onlogisch' zijn, maar eigenlijk wordt natuurlijk bedoeld: zeer ongewenst.
Als de reclame-inkomsten van de Ster in het huidige tempo blijven dalen (en alles wijst daarop), dan heeft de NPO in 2019 een tekort van 60 miljoen euro. Dit geld wordt mogelijk extra in rekening gebracht bij kabelbedrijven.
Volgens NL Connect moet de grotendeels door publiek geld gefinancierde publieke omroep dit probleem zelf oplossen. 'Als je heel eerlijk kijkt zou de NPO niet eens geld mogen vragen voor het doorzenden van de uitzendingen', aldus directeur Mathieu Andriessen van NL Connect tegen De Telegraaf. Vanwege de dalende populariteit van de publieke omroep is een prijsverhoging ook niet uit te leggen, zo klinkt zijn lobby-praatje. Bovendien betoogt hij dat de NPO zijn programma’s al lange tijd gratis weggeeft via internet.
Kabelaars betalen miljoenen
In 2016 verdiende de publieke omroep ruim 43 miljoen euro aan 'overige inkomsten', grotendeels het geld dat bij kabelbedrijven in rekening wordt gebracht. Dat bedrag kwam bovenop de rijksmediabijdrage van bijna 837 miljoen euro.
Grotere kabelbedrijven als KPN, VodafoneZiggo en Delta zijn verplicht om de NPO-programma’s door te zetten, waarmee ze feitelijk ook verplicht zijn om geld naar de NPO over te maken. Kleinere kabelbedrijven kunnen het doorgeven van NPO-programma’s echter weigeren.
KPN onthoudt zich van commentaar. VodafoneZiggo geeft aan best bereid te zijn om samen met andere partijen en de NPO na te denken over het genereren van meer inkomsten, maar vindt een verhoging van het doorgifte-tarief 'nu niet aan de orde'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- zenderpakket
- kabelaars
- Slob
- NL Connect
- KPN
- NPO
- Ziggo
- tekort
- politiek
- publieke omroep
- televisie
- kabelbedrijven
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing