Geen alcoholreclame in 2018 op drie jongerenzenders

Geen alcoholreclame in 2018 op drie jongerenzenders
  • Media
  • 23 dec 2017 @ 20:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieReclameMaatschappijPolitiek

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en tv-zenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2018 zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon als jongerenzender vastgesteld.

Vorig jaar was TeenNick ook aangemerkt als jongerenzender, maar deze zender bestaat niet meer. Net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als van jongerenzender.

Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Verantwoorde marketing

Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

STIVA-directeur Peter de Wolf: 'Alcoholreclame is pertinent niet bedoeld voor minderjarigen, daarom doen we er alles aan dat deze reclame niet bij minderjarigen terecht komt. Om dit te waarborgen laten we ieder jaar onafhankelijk onderzoek uitvoeren door NLO en SKO.'

Alcoholreclame op social media

Naast radio- en televisie wordt ook op internet geadverteerd. STIVA vindt het van belang dat ook daar geen minderjarigen worden bereikt. Daarom is er een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken met voorwaarden waaraan alcoholreclame op social media moet voldoen. Als technologische ontwikkelingen daarom vragen kan dit relatief eenvoudig worden aangepast via zelfregulering. De Wolf: 'Nederland was zes jaar geleden het eerste land waar de alcoholsector via zelfregulering zichzelf beperkingen heeft opgelegd ten aanzien van social media. Door effectieve maatregelen zien Nederlandse jongeren nauwelijks alcoholreclame.'

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken