Sponsors van Voetbal Inside zijn homograppen beu

Sponsors van Voetbal Inside zijn homograppen beu
  • Media
  • 21 dec 2017 @ 00:44
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EntertainmentVoetbalSponsoringTelevisie

Tv-programma Voetbal Inside moet zich verantwoorden richting twee belangrijke sponsors: Gillette (Procter & Gamble) en Amstel Bier (Heineken) zijn niet blij met de ophef over vermeend seksistische en racistische uitspraken van de tafelgasten Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee.

Voetbal is geen sport voor homo's en de lul van Lukaku, de zwarte spits van Manchester United, moet wel reusachtig zijn. Dit is het niveau kroegpraat dat telkens weer klinkt in Voetbal Inside. Jaren geleden moest analist Van der Gijp zich al eens publiekelijk verontschuldigen nadat hij had beweerd dat homoseksuelen niet thuishoren in de voetbalsport. Recent was er commotie over de vermeende verkrachting van tv-presentator Jelle Brandt Corstius, waar de mannen hard om moesten lachen. 

Het zijn slechts een paar voorbeelden van de lompe opmerkingen die in de voetbalshow over tafel vliegen. De racisme-bestrijders Sylvana Simons en Sunny Bergman waren het deze week beu en deden dinsdag een oproep aan adverteerders van het programma om zich terug te trekken vanwege het racisme en seksisme in het programma. 

'Wij steunen geen kwetsend programma'

Beide adverteerders/sponsors lieten woensdag weten over de ophef in gesprek te willen gaan met RTL Nederland. Heineken stelt in een verklaring: 'We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.' Gillette zegt pal te staan voor diversiteit. 'Wij steunen op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele geaardheid.'

RTL zelf stelde woensdag in een reactie op de commotie dat de mening van de mannen aan tafel bij Voetbal Inside "ongenuanceerd, lomp en controversieel" is. Maar dat "het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden". De zender voegt daaraan met klem toe dat de mening van de drie 'analisten' "niet gelijk staat aan de mening van RTL'.

Homofobie bij Voetbal Inside

Het protest tegen het voetbalprogramma kreeg enorm veel bijval op social media. Daar werd de makers met name homofobie aangewreven. Wie René van der Gijp en stamgast Jan Boskamp geregeld heeft bezig gezien, zal dit niet verbazen.

Boskamp nam het ooit in Revu als volgt op voor 'Gijp' nadat die zich laatdunkend had uitgelaten over Gay Pride: 'Wat een flauwekul allemaal. René heeft niks verkeerd gezegd. Hij mag zeggen wat hij wil. Ik ben het roerend met hem eens! Wat moet je anders zeggen als je al die bootjes ziet? In België speelt deze discussie helemaal niet. Ik heb ook nooit een homo meegemaakt in al mijn jaren als speler en trainer. Al mijn medespelers waren hartstikke gezond.’

Bergman ontving de volgende reactie van Amstel: 'We begrijpen het negatieve gevoel dat wordt opgeroepen door de bedoeld of onbedoeld kwetsende opmerkingen die in het programma gemaakt zijn. We sponsoren diverse programma’s op TV en hebben geen enkele bemoeienis met de inhoud van de programma’s zelf. Wel moeten we ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk. Als dat niet het geval is, gaan wij het gesprek aan met de desbetreffende zender. Op dit moment zijn we dan ook in gesprek met RTL.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken