Sponsors van Voetbal Inside zijn homograppen beu
- Media
- 21 dec 2017 @ 00:44
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - EntertainmentVoetbalSponsoringTelevisie
- 21 dec 2017 @ 00:44
- Jeroen Mirck
Tv-programma Voetbal Inside moet zich verantwoorden richting twee belangrijke sponsors: Gillette (Procter & Gamble) en Amstel Bier (Heineken) zijn niet blij met de ophef over vermeend seksistische en racistische uitspraken van de tafelgasten Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee.
Voetbal is geen sport voor homo's en de lul van Lukaku, de zwarte spits van Manchester United, moet wel reusachtig zijn. Dit is het niveau kroegpraat dat telkens weer klinkt in Voetbal Inside. Jaren geleden moest analist Van der Gijp zich al eens publiekelijk verontschuldigen nadat hij had beweerd dat homoseksuelen niet thuishoren in de voetbalsport. Recent was er commotie over de vermeende verkrachting van tv-presentator Jelle Brandt Corstius, waar de mannen hard om moesten lachen.
Het zijn slechts een paar voorbeelden van de lompe opmerkingen die in de voetbalshow over tafel vliegen. De racisme-bestrijders Sylvana Simons en Sunny Bergman waren het deze week beu en deden dinsdag een oproep aan adverteerders van het programma om zich terug te trekken vanwege het racisme en seksisme in het programma.
'Wij steunen geen kwetsend programma'
Beide adverteerders/sponsors lieten woensdag weten over de ophef in gesprek te willen gaan met RTL Nederland. Heineken stelt in een verklaring: 'We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.' Gillette zegt pal te staan voor diversiteit. 'Wij steunen op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele geaardheid.'
RTL zelf stelde woensdag in een reactie op de commotie dat de mening van de mannen aan tafel bij Voetbal Inside "ongenuanceerd, lomp en controversieel" is. Maar dat "het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden". De zender voegt daaraan met klem toe dat de mening van de drie 'analisten' "niet gelijk staat aan de mening van RTL'.
Homofobie bij Voetbal Inside
Het protest tegen het voetbalprogramma kreeg enorm veel bijval op social media. Daar werd de makers met name homofobie aangewreven. Wie René van der Gijp en stamgast Jan Boskamp geregeld heeft bezig gezien, zal dit niet verbazen.
Boskamp nam het ooit in Revu als volgt op voor 'Gijp' nadat die zich laatdunkend had uitgelaten over Gay Pride: 'Wat een flauwekul allemaal. René heeft niks verkeerd gezegd. Hij mag zeggen wat hij wil. Ik ben het roerend met hem eens! Wat moet je anders zeggen als je al die bootjes ziet? In België speelt deze discussie helemaal niet. Ik heb ook nooit een homo meegemaakt in al mijn jaren als speler en trainer. Al mijn medespelers waren hartstikke gezond.’
Bergman ontving de volgende reactie van Amstel: 'We begrijpen het negatieve gevoel dat wordt opgeroepen door de bedoeld of onbedoeld kwetsende opmerkingen die in het programma gemaakt zijn. We sponsoren diverse programma’s op TV en hebben geen enkele bemoeienis met de inhoud van de programma’s zelf. Wel moeten we ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk. Als dat niet het geval is, gaan wij het gesprek aan met de desbetreffende zender. Op dit moment zijn we dan ook in gesprek met RTL.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing