Uitgesteld kijken groeit in 2020 naar kwart van kijktijd

Uitgesteld kijken groeit in 2020 naar kwart van kijktijd
  • Media
  • 19 dec 2017 @ 11:34
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalOnderzoekTelevisieMediaBereik

Kijktijd en reclame-inkomsten van televisie dalen veel sneller dan gedacht. Dit zeggen analisten van het team Technologie, Media & Telecom bij ABN Amro. In 2020 bestaat de kijktijd voor 25% uit uitgesteld kijken. Bij mediabedrijven is een strategiewijziging nodig voor online succes.

Het kijkgedrag verandert ingrijpend en dit heeft grote gevolgen voor de toekomst van lineaire televisie. Zo heeft de sterke groei van streaming video-on-demand (vod) een negatieve invloed op traditionele tv: het aantal kijkminuten per dag is sinds 2015 met 16 procent gedaald. Het aantal kijkminuten naar streaming video is tussen 2015 en 2017 juist ruim verdubbeld. Deze sterke stijging zal zich ook in de komende jaren voortzetten.

ABN Amro verwachtte vorig jaar nog dat het aandeel uitgesteld en online kijken in 2025 25 procent zou bedragen. Door de opmars van uitgesteld en online kijken is deze voorspelling naar 2020 bijgesteld. Tegelijkertijd nemen de inkomsten uit reguliere spotreclame - veruit de grootste inkomstenbron voor tv-zenders - af. Deze inkomsten gaan in 2017 waarschijnlijk met 5 procent dalen, met een daling van de totale tv-inkomsten met ongeveer 3 procent tot gevolg.

Aanscherping tv-strategie nodig 

Hoewel film- en tv-producenten in de afgelopen jaren goed hebben gepresteerd, hebben zij ook te maken met een snel veranderende markt. Zo raakt de krimp van tv-reclame indirect programmamakers en hebben zij te maken met sterke internationale concurrentie op het gebied van online content. De druk om zelf een deel van een nieuwe productie voor te financieren neemt toe. Voor omroepen is een streaming-strategie cruciaal en is een nieuw verdienmodel nodig om het verlies van reclamegelden op te vangen.

ABN Amro verwacht dat de  televisiebranche in de toekomst minder geld haalt uit reclame en meer uit abonnementsgelden. Nederlandse televisiebedrijven kunnen inspringen op de behoefte aan lokaal kwaliteitsdrama, bijvoorbeeld door het aanbieden van een abonnement op een lokale streamingdienst.

Internet als reddingsboei 

Voor traditionele tv-zenders biedt het internet volgens ABN AMRO ook veel mogelijkheden. Zo kunnen zij hun aanbod van streaming-programma's vergroten en experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame. "Het is aan zenders en producenten scherpe keuzes maken bij investeringen in de productie van tv-drama en reality-formats. Een optie is om het aantal programma's te beperken. Hierdoor komt meer budget per programma beschikbaar en dat maakt de weg vrij voor een hogere kwaliteit", zegt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Ook heeft tv meer 'must see now' momenten nodig, bijvoorbeeld door in reality-formats meer interactie met kijkers in te bouwen en te experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame. Zo kan het internet voor omroepen als reddingsboei fungeren.'

Het hele rapport is hier te downloaden.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken