RAB experimenteert met vier versies radiospot
- Media
- 17 jan 2018 @ 07:56
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - StorytellingCampagnesRadioEffect
- 17 jan 2018 @ 07:56
- Redactie Media
De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), geven vervolg aan de branchecampagne ‘Radio raakt’ door te gaan experimenteren met meerdere versies van de radiocommercial. De campagne heeft als doel adverteerders te inspireren om actief en creatief gebruik te maken van het mediumtype radio.
De radiocampagne bestaat uit een reeks van vier radiocommercials: 'Alles achterlaten', 'Française', 'Wereldreiziger' en 'Acces Denied'. De luisteraar wordt meegenomen in een beleving en transformeert tijdens het horen van de radiocommercial van een gewone alledaagse situatie naar een droom. Dat is wat goede radioreclame kan doen. De radiocommercials zijn te beluisteren via Rab.fm.
Eind november ging de campagne van start met de eerste versie ‘Alles achterlaten’, waarna medio december ‘Française’ werd geïntroduceerd. Vanaf deze week worden alle versies ingezet. Hierdoor kan gevarieerd worden in versies en kunnen radiostations eigen keuzes maken voor de best passende radio-inzet, afgestemd op de doelgroep en/of het moment van de dag.
'Radio-reclame kan ook houding beïnvloeden'
RAB wil met deze campagne aantonen dat het medium radio ingezet kan worden om zowel de kennis als houding van mensen te beïnvloeden. Radio wordt veelal succesvol ingezet als actiematig medium, maar is ook zeer geschikt om merken te bouwen of imago te laden. Op radio krijgen merkenbouwers een luisterend oor: radio geeft ruimte om een verhaal te vertellen en luisteraars zijn op een natuurlijke wijze ontvankelijk voor beleving en verhalen.
De RAB-campagne is zowel door ‘Ster Admeasure’ als door ‘Qmusic On Air’ gepre-test. De resultaten tonen dat de radiocommercials goed scoren op likability, boodschapoverdracht en merkattitude-doelstellingen. De commercials worden beoordeeld als origineel, vernieuwend en overtuigend.
TBWA en Soundcircus
Radioadverteerders en hun adviseurs worden doorverwezen naar de website Radioraakt.nl. Dit is een ‘etalage’-website om te inspireren en goede radioreclame in de schijnwerpers te zetten. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko in samenwerking met Soundcircus.
RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing