The Post Online nu ook op papier

The Post Online nu ook op papier
  • Media
  • 30 jan 2018 @ 17:08
  • 8255 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MediaDagbladen

The Post Online krijgt ook een offlineversie. De papieren uitgave van het medium wordt een 'verzetskrant', waarmee volgens de oprichters de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van meningsvorming beter worden beschermd.

Jan Dijkgraaf wordt hoofdredacteur van het medium dat 'The Post Offline' gaat heten. 'We ruiken momenteel de smerige geur van overheidsbemoeienis met de verspreiding van nieuws en opinie van media en particulieren. Media werken daar, bijvoorbeeld in het geval van Facebook en Twitter, mede door nieuwe wetten vrolijk aan mee', stelt Dijkgraaf in een verklaring via het ANP. Hij noemt de papieren krant 'een duidelijke middelvinger naar hen die onze vrijheden afpakken en onze privacy schenden'.

Duopolie en zelfcensuur Google en Facebook
Over grote social media-partijen is sinds enkele maanden onrust ontstaan onder diverse nieuwsmedia, omdat overheden bepaalde platforms zoals Facebook in Duitsland zelfcensuur opleggen. Een speciaal bureau in Brussel moet nu online 'nepnieuws' detecteren maar blijkt daarbij zelf niet al te zorgvuldig. Bij Arjen Lubach op Zondag werd in de laatste uitzending nog stilgestaan bij de onwenselijkheid van zulk 'big brother' gedrag: 'nieuwsselectie is geen overheidstaak', aldus Lubach. Via een krant zou je je hieraan kunnen onttrekken. Deze bezorgdheid over de duopolie van Facebook en Google en daarmee gepaard gaande mediamacht, werd recent nog gedeeld door prominente wetenschapper Stephen Hawking (zie icoon 3). 

Bevrijdingsdag
'De papieren krant maakt onderdeel uit van het platform dat The Post Online opricht in de strijd tegen de aantasting van de VvMU en de VvMV' (vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van meningsvorming, red.), aldus Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van onder meer Metro, HP/De Tijd en Management Team. De eerste editie van de onregelmatig verschijnende papieren krant 'voor leden' komt uit op 5 mei 2018. De lancering werd op 30 januari j.l. via een Facebook-live verbinding bekendgemaakt.
(PvWK)


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken