Het Parool opnieuw World's Best Designed Newspaper
- Media
- 26 mrt 2018 @ 11:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Dagbladuitgevers
- 26 mrt 2018 @ 11:37
- Sjaak Hoogkamer
Deze jaarlijkse prijs, uitgereikt door de Society for Newsdesign (SND), werd vrijdagavond in New York uitgereikt. Behalve Het Parool vielen The New York Times en Die Zeit in de prijzen.
Andere genomineerde dagbladen waren onder meer La Repubblica (Italië) en La Nación (Argentinië). In totaal beoordeelde een internationale jury van art directors en journalisten 152 dagbladen.
Champions League
Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen zei na het winnen van de prijs 'trots, vereerd én stomverbaasd' te zijn. Ockhuysen: ‘We weten dat Nederlanders een rijke geschiedenis hebben op het gebied van typografie en design. Maar twee keer achter elkaar de mooiste van de wereld worden - dat is zoiets als de Champions League binnenhalen, en het jaar erop gewoon nóg een keer.’
‘Het gaat trouwens niet om alleen de buitenkant,’ zegt Ockhuysen. ‘Hoe een krant eruit ziet, is in grote mate bepalend voor de wijze waarop die gelezen wordt. Een goed ontworpen krant verleidt de lezer kennis te nemen van de verhalen die gelezen moeten worden.’ Tijdens de ceremonie in The New School op Fifth Avenue, ook bijgewoond door adjunct-hoofdredacteur Kamilla Leupen en art director John Koning, prees de jury van de SND de vindingrijkheid en vooral ook het ritme waarmee de redactie van Het Parool haar verhalen presenteert.
Schoonheid
Het Parool onderging in 2016 een metamorfose. Het idee van het ontwerp - een elegante krant met de kenmerken van dagbladen uit de jaren vijftig en zestig, toen gedrukte media nog blaakten van het zelfvertrouwen - werd door de hoofdredactie en door art director Koning ontwikkeld en daarna uitgewerkt door de Poolse ontwerper Jacek Utko. Ockhuysen: ‘De wereld digitaliseert en dat geldt natuurlijk ook voor Het Parool; wij werken hard aan een nog betere site en aan een nieuwe e-paper. Maar we willen ook een papieren krant blijven maken die zelfbewust en krachtig is. Om het chic te zeggen: de toekomst behoort aan hen die geloven in de schoonheid van hun dromen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing