Influencers over #deletefacebook: Doet me niet zo veel
- Media
- 23 mrt 2018 @ 14:24
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Online
- 23 mrt 2018 @ 14:24
- Redactie MarketingTribune
#deletefacebook werd deze week trending topic op Twitter nadat Facebook opnieuw negatief in het nieuws verscheen met het schandaal rond Cambridge Analytica. Join peilde het sentiment bij influencers.
Staan zij op het punt hun Facebook account te verwijderen? Het antwoord: nee. Op een enkeling na blijven de Facebook accounts en -pagina’s van aangesloten influencers gewoon bestaan. De #deletefacebook woede werd voornamelijk aangewakkerd door tech specialisten op Twitter. Zo ook de oprichter van Whatsapp, Brian Acton, die zich uitliet over de rel. Op Instagram, dochterbedrijf van Facebook, bleef het rond de hashtag opvallend stil.
Naief
Hoe dat komt? ‘Ik denk dat onze generatie een stuk minder naïef is, wij weten al dat onze data verzameld wordt en wat daar allemaal mee kan. Ik schrik wel van dit schandaal maar ik ben er niet door verrast,’ reageert Nederlandse vlogster Lenette Hermsen. Ook influencer Linda de Munck sluit zich bij deze mening aan. ‘Zulke dingen gebeuren wel vaker rond Facebook. Ze hebben heel veel data en dat is nooit helemaal veilig. Het doet me niet zo veel.’
De 19-jarige Hermsen benadrukt de generatiekloof: ‘Leeftijdgenoten van mij zullen niet zomaar hun Facebook verwijderen. Ik zal niet zeggen dat we van Facebook afhankelijk zijn, maar we vertrouwen er wel op voor evenementen, vriendschappen en nieuws.’ De Munck voegt toe dat het veel influencers niet persoonlijk raakt. ‘Ik kan me goed voorstellen dat mensen er problemen mee hebben, maar ik heb er zelf geen last van.’
Bescherming
De Rotterdamse mama-blogger Lisette Jerkovic uit kritiek op de databescherming van Facebook. ‘Ik vind het heel erg dat zoiets kan gebeuren en dat een organisatie als Facebook daarbij betrokken is. Dit soort data moet in de toekomst beter beschermd worden,’ aldus Jerkovic. Zij verwijdert echter niet haar account. Edwin Knip, CTO van Join, verklaart: “Facebook verzamelt veel data die voor influencers essentieel is. Zolang zij deze data kunnen gebruiken voor hun groei en onderneming zullen zij hun account nog niet verwijderen.”
Voorlopig zullen de bij Join aangesloten influencers Facebook dus nog niet links laten liggen, maar gepaard met de dalende populariteit van het platform zorgt het schandaal wel voor imagoschade. Jerkovic vervolgt: ‘Mijn Facebook account verwijderen is nu nog niet aan de orde, maar er bestaat zeker een kans dat ik er op termijn mee stop.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing