NRC Media ziet omzet en winst stijgen
- Media
- 12 apr 2018 @ 12:05
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DagbladenUitgeversNieuwsmediaDagbladuitgevers
- 12 apr 2018 @ 12:05
- Redactie Media
Op financieel gebied was 2017 een goed jaar voor NRC Media Holding. De uitgever zag de omzet met 2,2% stijgen naar € 105,3 miljoen. Opmerkelijk: de inkomsten uit abonnementen stegen met 4,9% ondanks een verdere verschuiving naar digitale (en dus goedkopere) abonnees.
Dit blijkt uit de jaarrekening van NRC Media Holding, die op 12 april is gepubliceerd. De oplagecijfers (print + digitaal), op basis van een gewogen telling per abonnement, toonden in 2017 een stijgende tendens ten opzichte van 2016: NRC Handelsblad steeg tussen 2016 en 2017 van gemiddeld 193.351 naar 202.097 (plus 5 procent), terwijl Nrc.next tussen 2016 en 2017 steeg van gemiddeld 44.936 naar 46.510 (plus 4 procent).
‘We zijn vanzelfsprekend erg blij met de stijging van het aantal betaalde abonnementen’, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch. ‘Het is een belangrijke uitdaging om te blijven groeien in aantallen lezers en hen, in voldoende mate, ook online financieel te laten bijdragen aan onze kwaliteitsjournalistiek. Daarnaast blijft het een belangrijke doelstelling om bestaande lezers te behouden en hen de kwaliteitsjournalistiek te bieden op een wijze die het beste past bij hun wensen en leesgedrag.’
‘NRC Media beschikt over alle platformen (mobiel, papier, online) om dat op een passende wijze te bieden’, aldus CEO Rien van Beemen. ’Het feit dat NRC Media onderdeel is van Mediahuis, dat kwaliteitsjournalistiek hoog in het vaandel heeft staan, geeft NRC Media alle mogelijkheden en ruimte om hiernaar te blijven streven.’
Volgens Van Beemen blijft de advertentiemarkt uitdagend. ‘Het mediumtype nieuwsmedia staat onder druk en de online advertentieomzet gaat voor een zeer groot deel naar Google en Facebook. Toch zijn wij ervan overtuigd dat NRC Media met haar hoogste selectieve bereik in de AB1 doelgroep van ongekende meerwaarde voor adverteerders zal blijven.’
CFO Wilbert Schutrups is tevreden met de stijgende lijn in de resultaten die onder andere naar voren komt in de stijging in EBITDA van €19.4 miljoen in 2016 naar €22.4 miljoen in 2017. ‘Gezonde resultaten helpen NRC Media om ons vol te kunnen concentreren op datgene waar we voor op de wereld zijn, het maken en verspreiden van NRC journalistiek.’
NRC Media is er de laatste jaren in geslaagd om te transformeren naar een moderne nieuwsorganisatie, maar de uitdagingen zullen de komende jaren onverminderd groot blijven. Het uitgangspunt van NRC Media is nog steeds hetzelfde: nieuwe vormen van journalistiek, productontwikkelingen op commercieel vlak en nieuwe distributiemodellen. En dat met dezelfde aantallen mensen en middelen. Het bestuur verwacht dat NRC Media in staat zal zijn om de komende jaren de financiële resultaten op hetzelfde niveau te houden. ‘Het feit dat we hierin ten volle gesteund worden door onze aandeelhouder Mediahuis, sterkt ons alleen maar in dit optimisme’, aldus CEO Rien van Beemen.
Het bestuur kijkt met vertrouwen naar 2018 en de daaropvolgende jaren. Rien van Beemen geeft aan dat de strategie van NRC het hoofd biedt aan de vele uitdagingen in het medialandschap. ‘We hebben de middelen om buitengewoon goede kranten en sites te maken. En vooral: we zijn trots op, en dankbaar voor, de mensen die zich met zoveel passie en overgave inzetten voor NRC en alles waar dit merk voor staat. Zonder de inzet van onze collega’s zou NRC Media er lang niet zo goed voor staan.’
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing