Papieren Telefoongids wordt uitgefaseerd

Papieren Telefoongids wordt uitgefaseerd
  • Media
  • 10 mei 2018 @ 13:47
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CrossmediaUitgeversPrintContent

DTG, uitgever van de Telefoongids en de Gouden Gids, trekt dit jaar de stekker uit de papieren uitgaven. De gids wordt gefaseerd gestaakt. Regio Nijmegen, Groesbeek, Cuijk en Wijchen ontvangen het telefoonboek deze week voor het laatst.

In de loop van dit jaar verschijnen in Nederland voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van de gezamenlijke publicatie De Telefoongids & Gouden Gids. Op 10 mei 2018 wordt de gids in gemeenten Nijmegen, Groesbeek, Cuijk en Wijchen voor het laatst bezorgd. Daarmee komt daar na bijna 140 jaar een einde aan een traditie.

De reden is simpel: er is nauwelijks nog belangstelling voor een papieren telefoonboek. Uitgeverij DTG had in 2014 met toenmalig minister Kamp afgesproken om de gidsen nog tot in ieder geval 2017 te maken voor mensen die ze nog wel wilden. Nu het bedrijf aan die afspraak heeft voldaan, stopt DTG ermee.

Oplage gehalveerd

De Gouden Gids, waarin je de contactgegevens van bedrijven kon vinden, en de Telefoongids, met adres en telefoonnummers per gemeente van (bijna) alle inwoners, werd nog in 45 regionale edities gemaakt. De totale oplage is nu ongeveer 3,5 miljoen, dat was op het hoogtepunt zo'n 7 miljoen. Ter vergelijking: de site wordt nu 4 miljoen keer per maand geraadpleegd, zegt een woordvoerder. 

Sinds 1996 verschijnen alle gegevens ook al online op DeTelefoongids.nl. Om de beperkte groep ouderen die de gedrukte versie van de gids nog gebruiken tegemoet te komen, worden er speciale cursussen georganiseerd door DTG in samenwerking met SeniorWeb om hen te helpen de overstap naar online te maken.

Uit onderzoek van de uitgeverij blijkt dat nog maar 2 procent van diegenen die de gids ontvingen, hem nog echt onmisbaar vonden. Dat komt omdat ook ouderen, de belangrijkste doelgroep, steeds meer informatie online opzoeken. 

 

Strategie DTG

DTG heeft inmiddels zelf de omslag naar online gemaakt en helpt het MKB zich online te presenteren. Bedrijven die voorheen nog adverteerden in De Telefoongids & Gouden Gids hebben nu al de mogelijkheid om via speciale abonnementen hun website, adres- en bedrijfsgegevens op dertig online platformen, waaronder Google, beter vindbaar maken.

Uitgever DTG sluit de publicatie van gedrukte telefoongidsen in stijl af met een speciale editie. De laatste Telefoongids & Gouden Gids wordt een 'uniek bewaarexemplaar' en kan na verschijning nog een paar jaar gebruikt worden, aldus de uitgever.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken